Verkeer moet om via Nederlandse E25

N78 krijgt middenberm en twee keer een rijstrook

N78 krijgt middenberm en twee keer een rijstrook

Gedeputeerde Walter Cremers (SP.A) was nauw betrokken bij de studie.ppn Foto: © Phillip Pergens

HASSELT - De Limburgse provincieraad nam gisteren kennis van de studie die hij samen met Wegen en Verkeer opstelde over de Rijksweg (N78). Deze weg loopt van Maaseik tot Lanaken en krijgt in de toekomst slechts een rijstrook per richting.

De Limburgse provincieraad nam gisteren kennis van de studie die samen met Wegen en Verkeer is opgesteld over de Rijksweg (N78). Het dossier over de lange gewestweg, die van Maaseik tot Lanaken loopt, wordt in het voorjaar van 2012 in het herziene Ruimtelijk Structuurplan Limburg opgenomen. Enkele belangrijke wijzigingen moeten de leefbaarheid verhogen. De N78, origineel gebouwd als snelle verbinding doorheen het Maasland, verandert in de toekomst ingrijpend.

De Rijksweg krijgt over zijn volledige lengte slechts een rijstrook per richting waar automobilisten maximum vijftig tot zeventig kilometer per uur mogen rijden. Tussen Lanaken en het op- en afritten complex van de E314 in Maasmechelen komen baanvakken met daarnaast ventwegen. Het stuk tussen Maasmechelen en Maaseik krijgt een vrije baan. Die moet dienen voor snelle busverbindingen of op termijn mogelijk ook een tram. Daarmee rekenen ze duidelijk op het omstreden Spartacusplan dat nog op veel weerstand stuit. Vrijliggende fietspaden verhogen opnieuw de leefbaarheid. Het stuk tussen Maaseik en Maasmechelen krijgt het statuut van secundaire weg type III, de laagste categorie.

Opvallend is dat er overal een middenberm komt. Dat maakt inhalen voor de bestuurders onmogelijk. In de studie rekent men op een beter gebruik van de Nederlandse autoweg E25, Maaseik-Maastricht, die evenwijdig met de Rijksweg loopt. Vanuit Maaseik en Kinrooi is dit de manier om naar Genk te rijden. Ook de industrieterreinen in deze gemeenten worden via de E25 ontsloten om het vrachtverkeer elders weg te houden. Voor de industrieterreinen van Dilsen-Stokkem verloopt de ontsluiting naar de E314 via de Boslaan (N75) in Lanklaar. Voor het Europark in Lanaken verloopt de ontsluiting deels via de Rijksweg en deels via de E25.

Met het duurzame scenario dat de veiligheid en leefbaarheid moet verhogen is niet iedereen tevreden. De Maaslandse gemeenten hadden wel een klankbordgroep binnen de studie, maar eerder liet mobiliteitsschepen Dirk Verlaak (Voluit) in Maaseik zich al negatief uit over het ruimtelijke structuurplan. Hij zegt dat het plan het noordoosten van Limburg isoleert. Ook bij buurgemeenten klinkt teleurstelling.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio