Er komen bijkomende fietsonderdoorgangen

Gent is al halve fietsstad

Gent is al halve fietsstad

De stad liet ook al een paar fietstelpalen plaatsen die precies tellen hoeveel fietsers op een bepaalde plaats passeren. jd Foto: © JOACHIM DEWILDE

GENT - Gent is al een halve fietsstad. Die conclusie kun je trekken als je de Gentse cijfers vergelijkt met die van Kopenhagen, fietsstad nummer één van de wereld. 'Gent doet het op Vlaams niveau zeker niet slecht, er leeft een fietscultuur in de stad, maar we zullen nog meer moeten investeren' zegt Martine De Regge, schepen voor Mobiliteit.

'Vergeleken met Kopenhagen, een stad met een half miljoen inwoners en een van de belangrijke fietssteden in de wereld, hebben we nog een weg af te leggen. Daar loopt het cijfer voor woon-werkverkeer op tot 40 procent. Zij tellen heel precies. Onze cijfers zijn gebaseerd op enquêtes, niet op werkelijke tellingen', aldus Martine De Regge (SP.A)

De schepen zegt niettemin blij verrast te zijn met de cijfers. 'Je ziet gewoon in het straatbeeld dat er veel meer wordt gefietst in Gent. De vele studenten versterken dat beeld uiteraard. De inspanningen om het fietscomfort te verhogen en fietsroutes te verbeteren, lonen.'

Toch zijn de cijfers niet echt hoog en relativeren ze het beeld van Gent als fietsstad. 'Ik besef dat er nog veel moet gebeuren. We zijn begonnen met een fietsbeleid in 1993-1994. Het wordt een belangrijk thema in ons programma. We zullen dat voort moeten uitbouwen en in een volgende legislatuur extra inspanningen doen.'

Dat betekent concreet nog meer investeren in fietspaden, in schakels die ontbreken in routes, en in fietsonderdoorgangen, 'We maakten een veilige oversteek voor fietsers die van Dok Noord komen aan de Muidelaan. Je merkt dat op fietsroutes met fietsonderdoorgangen zoals op de as Coupure-Brugsevaart almaar meer fietsers zijn. Dat zal nog verhogen als er een fietsonderdoorgang onder de Rozemarijnbrug ligt. We onderzoeken of er nog een onder de Contributiebrug kan komen. De stad zal een fietspad maken vanaf de Kantienberg en de Vlaamse overheid bouwt een fietsonderdoorgang onder de E40 van de Isabellekaai naar de Stropkaai. Onder de brug in de bocht Palinghuizen met de Nieuwevaart komt er eveneens een. Kleinere inspanningen zijn ook nodig. Een fietsbeleid moet je stap voor stap uitbouwen.'

Ze wijst op proefprojecten zoals die met de fietstrommels. Die zijn bedoeld voor de 19de-eeuwse-gordel waar mensen klein behuisd zijn. In zulke trommel kunnen vijf fietsen worden gestald. Fietskluizen staan op park and rides zoals in Gentbrugge. De fiestrouteplanner is een ander hulpmiddel. 'Met een initiatief als Cycle Chic willen we fietsen wat sexier maken en aantonen dat het bij het stadsleven hoort.'

De stad liet ook al enkele fietstelpalen plaatsen die accuraat tellen, zodat in de toekomst kan gewerkt worden met precieze cijfers.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio