Stemcoach Peter De Smet stoomt vijftig popidolen klaar voor liveshows

,,Jan Leyers was mijn eerste leerling''


,,Je mag onder de douche staan brullen tot het glas breekt en daarvan genieten. Maar als je ervan uitgaat dat een ander je gebrul ook mooi vindt, dan heb je wel een probleem.'' Als de finalisten van Idool 2003 een stuk beter zingen dan in de voorronde, dan is dat vooral de verdienste van stemcoach Peter De Smet (45): ,,Ik weet nu al dat mijn favorieten niet zullen winnen.''

Peter De Smet is operazanger en speelde grote rollen in musicals als Phantom of the opera en Les misérables . Tal van bekend volk komt bij hem op stemles: Dana Winner, Axelle Red, Clouseau. Maar zijn allereerste leerling, dat was de huidige Idool 2003 -juryvoorzitter: ,,Eind jaren tachtig wou Jan Leyers bij mij zijn stem laten onderzoeken. Hij klonk goed, maar hij haalde er veel te weinig uit.''

  • Jan Leyers heeft je toen extra klanten bezorgd.
  • ,,Via Jan wou Bart Peeters ook op de les. En door Bart ook Paul Michiels. Paul had een jong onbekend zangertje onder zijn vleugels genomen. Michiels zei daarover: die moet bij jou op zangles, anders schreeuwt hij zijn stem kapot . Dat onbekende zangertje was Koen Wauters.''

  • Bij de eerste liveshow zei de jury dat de meeste kandidaten echt spectaculair beter klonken. Was dat overdreven?
  • ,,Ik heb te weinig tijd om mirakels te verrichten. Ik fok die mensen op naar vrijdagavond, zodat ze daar beter klinken dan de dag ervoor of die erna. Ik kan zeer zware fouten uit een stem halen door tips te geven. Want de vijftig stemmen die na de voorronde overbleven, waren zeker niet allemaal even gezond. Als een stem hees is, probeer ik die heesheid op een gezonde manier aan te wenden. Door er een sexy nummer bij te zoeken. Ik kan ook op de présence werken; dan vallen de fouten minder op. Kleine tips leiden tot grote verschillen, af en toe tot wonderen.''


    Zware stotteraar
  • Welke fout maken kandidaten het meest?
  • ,,Hun ademhaling is soms rampzalig. Wie met de verkeerde spieren inademt, zet spanning op je stembanden. Veel kandidaten warmen hun stem ook niet op. Als je opstaat en meteen de hoogste noten gaat schreeuwen, maak je je stem kapot.''

  • Waarom denken zoveel mensen dat ze kunnen zingen?
  • ,,Eerst een randbemerking: denken dat je kunt zingen is niet hetzelfde als graag zingen. Ik vermoed dat velen het als een makkelijke carrière beschouwen: ik kan zingen, dus moet ik er niet voor studeren. Fout! Het is keihard werken.''

  • Het idool moet de 'X-factor' hebben. Bloedt je hart als het publiek een fantastische stem negeert?
  • ,,Mijn hart zal niet bloeden, want ik weet nu al dat mijn favorieten op gebied van zang niet zullen winnen. Dat is ook niet erg, want zo zit deze wedstrijd nu eenmaal in elkaar. Er is geen universeel popidool. Iedereen heeft gelijk, want er is geen criterium om een winnaar te bepalen. Er zijn ook dikke, lelijke mensen met een lelijke stem die popidool geworden zijn, kijk naar Meatloaf.''

    ,,Als een grote stem het in Idool 2003 niet haalt, hoeft dat niet erg te zijn. Meer nog: als iemand zijn carrière laat afhangen van winst in deze wedstrijd, vind ik dat maar triestig. Talent drijft altijd boven. Er moet natuurlijk potentieel zijn: iemand die toondoof is, kan nooit iets worden. Maar ik heb me nog nooit vergist. Als ik het niks vond, is het nog nooit iets geworden.''

  • Wie heeft de ruwe diamant in u ontdekt?
  • ,,Toen ik zeven of acht jaar was, was ik een zware stotteraar. Ik kreeg zangles bij wijze van therapie; zo is het begonnen. Toen ik wat ouder werd en mijn stem gebroken was, bleek mijn stem potentieel te hebben. De rest is een verhaal van heel hard werken.''

    Corrigeer

    IN HET NIEUWS

    POPULAIRE VIDEO'S

    Het beste van Enkel voor abonnees