Jo Lernout ontwikkelt 'bijna echte' robotcavia


Jo Lernout, voormalig topman van het ter ziele gegane Ieperse spraaktechnologiebedrijf Lernout & Hauspie, is weer helemaal terug. Deze keer met een ingenieus stukje speelgoed: de robotcavia Gupi, die nauwelijks van het echte diertje te onderscheiden valt. Het robotje wordt op de markt gebracht door het jonge speelgoedbedrijf Cutting Edge Toys uit Moeskroen.

,,Jo Lernout, nu in China, heeft in de gevangenis tijd gehad om na te denken. Daar heeft hij Gupi ontwikkeld.'', zegt Frank Aernout, commercieel directeur van Cutting Edge Toys, ,,Lernout was geïntrigeerd door andere speelgoedrobotten als Ferby, Tamagochi en de Sony-robothond Aibo. Maar hij wilde beter doen door Gupi meer mogelijkheden te geven en de kinderen daardoor nog meer plezier te gunnen, maar toch betaalbaar te blijven.

Toevallig kwam Jo bij ons terecht. Wij zagen wel wat in het concept en richtten in februari 2003 Cutting Edge Toys op. Gupi is ons eerste product. Jo, die geen aandeelhouder is, heeft de technologie ontwikkeld, wij produceren de cavia en staan in voor de marketing en de verkoop. Voor de software werken we samen met een jong bedrijf in Mons, voor de mechanica met een ingenieursbureau uit de Verenigde Staten. Het diertje zelf wordt in China gemaakt.''


Bijna echt
Anders dan bij andere speelgoedrobotten lijkt Gupi bijna echt. ,,Daar zorgen zijn outfit, zijn sensoren en motortjes voor'', zegt Aernout. Gupi zit in het begin stil in een hoekje maar hoe meer zijn pelsje gestreeld wordt, hoe meer hij beweegt. Door sensoren in de oogjes en de pootjes stoot Gupi nergens tegenaan en valt hij nergens vanaf. ,,Hij kan zelfs de weg in een labyrint vinden.'', zegt Aernout.

Lernouts spraaktechnologie komt er niet aan te pas, maar toch reageert Gupi op stemmen en geluiden. ,,Van hard lawaai loopt hij weg, hij komt naar je toe als je hem vriendelijk aanspreekt. Gupi is geen koude robot. Hij nodigt de kinderen uit zacht en emotioneel met hem om te gaan. In ruil gaat hij steeds beter bewegen en lieve geluidjes produceren.''


Marketingstrategie
Cutting Edge Toys heeft voor Gupi al een hele marketingstrategie ontwikkeld. ,,Sedert vrijdag zijn in België al 10.000 stuks beschikbaar'', zegt Aernout. ,,In samenwerking met Jo Lernout willen we tegen midden volgend jaar nieuwe Gupi's op de markt brengen, die anders reageren dan het prototype. Er komt zeker ook een baby-Gupi.''

  • Meer info op www.cuttingedgetoys.com. Een Gupi kost 79 euro. Keutels hebt u er niet van.
  • Corrigeer

    POPULAIRE VIDEO'S