Nieuwe vader van Suske en Wiske wil losser staan van Willy Vandersteen

,,Ik teken niet voor nostalgische veertigers''


Suske en Wiske zijn op 1 juni officieel aan hun derde geestelijke vader toe. Na dertig jaar en 115 albums gaat Paul Geerts, die zelf in 1972 Willy Vandersteen opvolgde, met pensioen. De nieuwe tekenaar, Marc Verhaegen, doet de kritiek over 'de goeie ouwe Sus en Wis-strips' van de hand. ,,De kinderen van nu zullen later ook nostalgisch doen over mijn verhalen.''

Marc Verhaegen: ,,De buitenwereld denkt: waar komt die opeens vandaan waaien? Maar ik werk al sinds 1989 op deze stripstudio. Aanvankelijk werkte ik vooral de blauwschetsen van Paul uit in het zwart, en tekende ik decors. Maar inmiddels is In de ban van de milt al het 22ste album van mijn hand.''

  • De hypermoderne look van Suske en Wiske, vorig jaar geïntroduceerd en snel weer afgevoerd, was dus uw idee?
  • ,,Uit een enquête door de Standaard Uitgeverij bleek dat Wiske niet meer aansprak bij de jeugd. Dus heb ik in samenspraak met Paul besloten een nieuwe look te proberen.''

    ,,Ik weet niet of het goed was zo veel rekening te houden met die verontwaardigde reacties. We hadden misschien beter de lijn gewoon doorgetrokken. Na een jaar was iedereen het gewoon. Orange wordt Base, alles went. De uitgeverij was overigens niet rouwig om die rel hoor. Wat een media-aandacht!''

  • Fundamenteler is de kritiek op de kwaliteit van de verhalen.
  • Dat schrijft de pers. Journalisten zijn vaak opgegroeid met De stalen bloempot en De zwarte madam . Nostalgie bepaalt voor een groot stuk hun waardering. Maar ik weet zeker dat kinderen van nu over twintig jaar diezelfde nostalgie zullen hebben. Ik wil geen afbreuk doen aan de magistrale verteller die Willy Vandersteen was, maar zijn stijl zou ook niet meer zo aanslaan in deze flitsende MTV-tijd.''

    ,,Paul heeft getracht zo veel mogelijk in Vandersteens voetsporen te treden. Mij ligt dat minder, mijn humor neigt meer naar het absurde. Ik denk dat een nieuwe tekenaar beter zijn eigen persoonlijkheid in de strip stopt, dan een geforceerde kopie van het origineel af te leveren.''


    Te volks
  • Waarom holt u met albums als 'Big Mother' en 'De blote Belg' modes achterna?
  • ,,Ik loop niet klakkeloos modes achterna, ik steek daar een knipoog en een thrillerelement in. Maar die politieke grappen uit de Koeiencommissie zal ik niet meer herhalen. Ik voel ook wel aan wat inslaat en wat niet. Kinderen willen wegdromen. Kijk naar het succes van Harry Potter, van Tolkien. Ik wil in de toekomst afwisselend cyclussen maken in bepaalde genres: een hedendaagse reeks, een sciencefictionreeks, een pure fantasiereeks, een historische reeks. Er zijn concrete plannen om iets te doen rond Willem van Oranje, maar ik denk ook aan Jeanne d'Arc, baron van Münchhausen, Jules Verne.''

  • Welke albums las u zelf het liefst als kind? Ik ben begonnen met de albums van mijn oudere broers: De mottenvanger, De zwarte madam . Mijn favorieten dateren van iets later: De circusbaron, De straatridder, De sissende sampan, Het sprekende testament ... En vooral De geverniste zeerovers , met die betoverde speelgoedpiraatjes, omdat ik zelf zo'n soldaatjes had.
  • Kenners beschouwen de Blauwe Reeks, de chiquere albums die Vandersteen voor het weekblad Kuifje maakte, als de absolute top. Onder stripkenners in Frankrijk praten ze nog steeds over Het Spaanse spook . Maar gevoelsmatig mis ik Sidonie en Jerom bij die gesofistikeerde verhalen. Die mochten niet meedoen, omdat ze te volks waren voor Kuifje.

    Corrigeer

    IN HET NIEUWS

    POPULAIRE VIDEO'S

    Het beste van Enkel voor abonnees