Kanaal Z verdwijnt niet van de kabel -- Roularta heeft beslist door te gaan met het financieel-economische tv-station Kanaal Z. Er zijn nieuwe inkomstenbronnen gevonden en er komt een nauwere commerciële en redactionele samenwerking met magazines va


Volgens Roularta kunnen Kanaal Z en de Franstalige tegenhanger Canal Z hun uitzendingen voor onbepaalde duur voortzetten omdat nieuwe inkomstenbronnen zijn gevonden die de financiering van de tv-stations veilig stellen. Vorige maand had Roularta-topman Rik De Nolf gezegd dat de uitzendingen zouden worden stopgezet en de dertig werknemers zouden worden ontslagen, tenzij 4 miljoen euro sponsorgeld kon worden gevonden.

Die zijn gevonden, of toch gedeeltelijk. Belgacom en Mercator Bank & Verzekeringen hebben zich als structurele sponsors aangeboden. Daarnaast hebben Euronext en een groep van twintig beursgenoteerde bedrijven toegezegd een deel van hun communicatiebudget voor Kanaal Z te zullen reserveren.

Bovendien heeft Roularta een aantal bedrijven bereid gevonden te adverteren op Kanaal Z. Er zijn akkoorden gesloten met banken, automerken en technologiebedrijven. Roularta verwacht dat de reclamebestedingen gevoelig zullen verbeteren, nu er ook tekens zijn van een economisch herstel.

Roularta zal overigens zelf de reclamewerving van Kanaal Z in handen nemen en kondigt aan dat de commerciële politiek van de zender wordt gebaseerd op goedkopere tarieven en op pakketten, waarbij de tv-reclameboodschappen worden verkocht in combinatie met advertenties in de Roularta-magazines en op het Internet.

Ook op promotioneel vlak zal Kanaal Z/Canal Z kunnen rekenen op de steun van de magazinedivisie van Roularta.

Er wordt eveneens gestreefd naar synergie op redactioneel vlak. Kanaal Z zal nauwer gaan samenwerken met de Roularta-bladen Knack, Trends-Cash!, Industrie en Bizz . Een eerste aanzet daartoe komt er met het personal finance-programma ,,Uw Geld''' over geldzaken, gemaakt in samenwerking met Cash! . Daarnaast start er binnenkort op woensdag een programma ,,Bij de notaris''.

De algemene coördinatie van Kanaal Z/Canal Z komt in handen van Johan Op de Beeck, die al hoofdredacteur was.

Kanaal Z begon in 1999 met de uitzendingen en was oorspronkelijk een 50/50-initiatief van Roularta en Uitgeversbedrijf Tijd (De Financieel Economische Tijd ). Begin dit jaar liet Tijd weten de verliezen van Kanaal Z niet meer te willen dragen en verwierf Roularta een meerderheid van 51 procent. Vorige maand trok Tijd zich helemaal terug uit het financieel-economische kabelkanaal en werd Roularta de enige eigenaar.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees