Roker gruwelt maar stopt niet door ,,rouwberichten''

BRUSSEL -
Volksgezondheid is niet opgetogen met de funbox , een kleurrijk sigarettenhoesje dat de gruwelboodschappen op pakjes sigaretten wegmoffelt. De funbox is populair, want rokers willen de waarschuwingen liever niet zien. Toch zetten de rouwberichten niet aan om de sigaret te laten vallen. Maar jongeren blijken wel gevoelig voor de waarschuwingen.

,,Tot voor kort moesten wij op zoek gaan naar klanten die onze sigarettenhoesjes wilden kopen'', zegt Olaf Cornelis, de ontwerper van de funbox , een kartonnen omhulsel die je pakje sigaretten opfleurt. ,,Nu kunnen we de vraag niet bijhouden. Winkeliers die sigaretten verkopen, willen nu ook de funbox in hun winkel, want rokers worden helemaal niet graag geconfronteerd met de gruwelboodschappen op hun pakje.''

Rudy Demotte, minister van Volksgezondheid, weet dat de populariteit van de funbox stijgt en wil ingrijpen, omdat het niet de bedoeling is dat de waarschuwingen verborgen zitten. ,,We kijken of we maatregelen kunnen nemen tegen de funbox. Het is nog niet duidelijk hoe, want dit wordt juridisch een moeilijke zaak. Maar de minister werkt aan een ,,tabaksplan'' waarin hij het probleem van de funbox wil integreren'', aldus het kabinet van Volksgezondheid.

De stijgende vraag naar de funbox illustreert dat de reuzenwaarschuwingen op de pakjes, die in België sinds kort algemeen verspreid zijn, het beoogde effect bereiken: ze doen de roker gruwelen. Of ze ook aanzetten om te stoppen, is een andere vraag. In Nederland, waar de boodschappen al ruim een jaar op de pakjes prijken, werd het effect al bestudeerd.

,,Op jongeren hebben de boodschappen wel degelijk invloed'', zegt Marc Willemse die het onderzoek leidde voor de Stichting Volksgezondheid en Roken. ,,Van de 13- tot 18-jarigen beweert 28 procent dat ze hierdoor minder zullen roken. Bij jongeren is het effect groot omdat de waarschuwingen het ,,coole'' imago van roken teniet doen. Veel jongeren ,,genieten'' ook minder van hun sigaret. Concrete recentere cijfers hebben we niet, maar nu al blijkt dat 'nieuwe' rokers erdoor worden afgeschrikt.''


Voorbijgaande schok
Bij volwassenen speelt het effect minder. Een kleine negen procent beweerde minder te roken. ,,Maar de kans is groot dat het hier om een schokeffect ging en dat de nieuwe cijfers lager zullen liggen.''

Dat denkt ook Eveline de Mooij, die training geeft in het stoppen met roken volgens de beroemde methode van Allen Carr. ,,Volwassenen zullen in eerste instantie schrikken, maar het beeld went snel. Op de duur zie je ze niet meer. De funboxen bijvoorbeeld -- in Nederland heten ze rokershoesjes -- zie je al veel minder dan een jaar geleden. En Marlboro is met opzet enkele maanden eerder begonnen met de teksten omdat rokers sneller vertrouwd zouden raken met het beeldmerk en de tekst.'' (WH)

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S