,,Elke dag bijna een aanvaring''


,,De zeemanskunst gaat teloor, de schepen luisteren niet meer naar de richtlijnen van de zeevaartautoriteiten.'' Scheepvaartexperts zijn niet echt verrast door de aanvaring van de Turkse tanker Vicky met het wrak van de Tricolor. ,,Elke dag zijn er een tot twee bijna-aanvaringen.''

De tanker Vicky, met 70.000 ton diesel aan boord, voer woensdagavond op het wrak van de autocarrier Tricolor, die sinds 14 december in het Kanaal ligt, aan de rand van de drukst bevaren vaarroute ter wereld. Het schip slaagde erin een patrouilleschip van de Franse marine, vijf boeien, waaronder een radarboei die oplicht op de radar van het schip, radio-oproepen en lichtsignalen te negeren.

De kapitein van het schip is gisteren door de federale politie ondervraagd. Voorlopig is het niet duidelijk waarom hij niet reageerde op de signalen, maar scheepvaartexperts leggen de schuld bij de gebrekkige opleiding van de bemanning op vele schepen. ,,Er zijn landen waar vaarcertificaten gewoon te koop zijn'', zegt kapitein Martin Mesure van de Vlaamse dienst scheepvaartbegeleiding.

Ook Willem Van Poecke van het Loodswezen in Oostende wijst op de teloorgang van het ,,goed zeemanschap''. ,,De Franse autoriteiten klagen dat de schepen in het Kanaal niet luisteren naar hun richtlijnen'', zegt Van Pecke. ,,Ongeschreven wetten worden niet meer gerespecteerd. Wie door het Kanaal vaart, tekent normaal de route uit, kijkt de scheepsberichten na. Nu gaat men onvoorbereid door.''

De kustwacht van Oostende vreest dat Vicky een van zijn olietanks zal legen in de Noordzee en dan zal proberen te vluchten. Ook het Duitse vrachtschip Nicola, dat de Tricolor eerder al ramde, sloeg op de vlucht. Het schip is nog niet teruggevonden.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S