Antwerpen wuift KLM uit


ANTWERPEN/DEURNE

De Antwerpse luchthaven heeft KLM na 35 jaar in grote stijl uitgewuifd. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij maakte tijdens het weekeinde haar laatste vluchten tussen Deurne en Schiphol. Vrijdag al was het een toestel van KLM-Exel dat voor het laatst de weekdagvluchten volbracht. De bemanning kreeg geschenken aangeboden, zowel van de luchthavendirectie als van afhandelingfirma Aviapartner. Even nadien gingen de passagiers aan boord, terwijl al een vrachtje diamanten (ook al voor het laatst met KLM) was ingeladen.

,,Met de opheffing van de KLM-verbinding verdwijnen bij ons twaalf van de achttien banen'', rekende manager Vincent Claerhout van Aviapartner voor. ,,Er blijven in Antwerpen drie bedienden en drie technisch personeelsleden over om de grondafhandeling te doen van zakenvliegtuigen en diamantzendingen die VLM vanaf 1 juli uitvoert. Van de andere twaalf krijgen de meesten een baan in Zaventem. Vijf opteerden voor een betrekking in het Antwerpse, van wie drie bij VLM.''

Ook voor de cafetaria en voor de winkel in de luchthaven is het verdwijnen van KLM een slechte zaak. ,,Catering, kranten- en tijdschriftenverkoop, geschenkjes en andere dingen zullen weer eens in aantal verminderen'', zucht Manfred Buchbach, zaakvoerder van de taksvrije zaak. Bijna zeventigduizend passagiers minder is een lelijke streep door de rekening.


Familie
Vrijdagochtend om 9.20 uur nam adjunct-commandant Eddy Cleirbaut van de luchthaven de honneurs waar. Hij nam afscheid van boordcommandant Ron Snoeij, van tweede in bevel Henri Van der Staak en stewardess Sacha van Hout, een bemanning die vaak op Antwerpen heeft gevlogen. Ron Snoeij vertelde dat hij graag naar de Scheldestad kwam omdat hier een prettige, bijna familiale sfeer heerst. ,,Iedereen kent iedereen'', loofde hij de luchthavenmensen. ,,We bleven hier voor het vertrek van de vroege vlucht van 7 uur altijd lekker slapen in de Campanile, vlakbij de luchthaven. Dus nooit stress om op tijd te zijn'', herinnert zich Sacha van Hout. ,,Ooit had KLM vier retourvluchten op Antwerpen en was de hele tweede verdieping van het luchthavengebouw ingenomen door KLM-diensten'', uit Cleirbout zijn teleurstelling.

Zaterdag en Zondag werden dan de allerlaatste vluchten uitgevoerd door een toestel van KLM City Hopper, de zustermaatschappij die altijd tijdens het weekeinde vloog. Zondag vertrok het vliegtuig met 34 passagiers aan boord. De brandweer bracht een saluut met watersalvo's.


Winstgevend
KLM vloog 35 jaar Antwerpen-Schiphol, weten sommige kenners van de Antwerpse luchthaven. De lijn werd destijds nog gestart door makelaar Frans van den Bergh en Freddy van Gaever, die in Antwerpen de luchtvaartmaatschappij DAT oprichtten. Sindsdien zijn honderdduizenden via Schiphol naar alle delen van de wereld gevlogen.

,,Wij hadden altijd een goed draaiende en winstgevende lijn'', zegt Tony Van Grieken, de vroegere directeur-generaal van DAT. ,,De echte reden voor KLM om ze op te heffen, is te vinden in het gebrek aan slots (vluchtvensters, sdl) in Schiphol en in het feit dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij belangen heeft in de hst. De slots op Antwerpen kunnen nu gebruikt worden op andere bestemmingen en voor grotere toestellen, terwijl de passagiers van bij ons op de trein worden gezet. Ten minste voor zover ze dat willen. En daar heb ik mijn twijfels over.'' (SDL)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees