Steven De Bel maakte inventaris van fietspaden

,,Waregem is niet fietsvriendelijk''


,,Waregem is weinig fietsvriendelijk. Om dat negatieve beeld te wijzigen, moet het beleid prioriteiten stellen en naar aanleiding van wegenwerken en herinrichtingen van straten eerst aan de fietsers denken.'' Dat zegt Steven De Bel die voor de Waregemse N-VA een inventaris van de fietspaden in Waregem en fusiegemeenten maakte. De partij legt het dossier voor aan het schepencollege.

Het centrum van Waregem en de dorpskernen van de fusiegemeenten hebben geen aparte rijstroken voor fietsers. Op het grondgebied van Beveren-Leie zijn er, als je de gewestweg N43 meerekent, welgeteld twee fietspaden. In Desselgem tref je langs de Ooigemstraat en de Sprietestraat dubbele paden aan en in de Waregem- en Pitantiestraat telkens één enkel fietspad. Deze en andere vaststellingen staan in de beknopte studie van Steven De Bel die de afgelopen maanden de fietsinfrastructuur binnen het Waregems grondgebied vastlegde. Op basis van de resultaten schetst hij een weinig lovend beeld.

Steven De Bel: ,,Het is duidelijk dat in het verleden alle aandacht naar het autoverkeer ging en dat de fietsers in de kou bleven. Zodat het nu heel moeilijk is om een gesloten en veilig fietsparcours te ontwikkelen. Zeker in de dorpskernen is dat het geval. Maar ook vanuit alle uitvalswegen vanuit het centrum van Waregem vergat men de fietser compleet. Op relatief korte termijn kan men alleen maar uitpakken met oordeelkundig aangebrachte suggestiestroken.''


Voorbeelden
Voorbeelden van hoe het wel kan, zijn de paden langs de Oosterlaan, de Zultseweg en de Vichtseweg. Maar aan het kruispunt van diezelfde Vichtseweg met de Deerlijkseweg zijn er dan weer problemen voor de fietsers.

Steven De Bel: ,,Op dit punt misleidt men de fietsers. Wie uit de richting Deerlijk komt en naar Vichte wil, moet eigenlijk de fietsstrook over het kruispunt dwarsen en zo links naar Vichte rijden. Dat staat nergens aangeduid. Zodat de meeste fietsers denken dat ze daar gewoon rechts de gekozen richting in moeten. Maar dan rijden ze wel verkeerd.''

De Bel stipt nog aan dat de oudere fietspaden meestal in lamentabele toestand verkeren. ,,Stukgereden stroken, veel steenslag, putten en andere obstakels die het de fietsers moeilijk maken. De recent aangelegde paden (Oosterlaan) zijn dan weer een voorbeeld van hoe het wel kan en moet. Hoe kan het stadsbestuur dat verhelpen? Door rekening te houden met de fietsers wanneer men nieuwe wegenwerken en herinrichtingen van straten plant.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees