Greenpeace plaatst met Silver Ray in Kallo probleem sloopschepen in de kijker

Sloop-opera op scheepsromp


Milieuorganisatie Greenpeace heeft gisteravond een kortfilm over de milieuproblematiek van zogenaamde scrap ships (voor afbraak bestemde schepen, mm) geprojecteerd op de romp van de Silver Ray. Dat schip werd na een zware brand in juni naar het Verrebroekdok gesleept, wacht nu op een nieuwe eigenaar en wellicht op de sloop. De timing is alvast goed gekozen want volgende week begint in Londen een conferentie van de International Maritime Organisation (IMO), die de milieuproblematiek van de sloopschepen op de agenda heeft.

Aan boord van het Greenpeace-vaartuig Argus, langszij de Silver Ray, verduidelijkte campagneverantwoordelijke Martin Bedieux waar het om gaat.

,,Voor ons is een schip als de Silver Ray nog alleen maar goed voor de verkoop als oud ijzer, geen schip maar een gigantisch afvalprobleem. Als je zo'n schip naar een van de sloopstranden in Azië versleept, is dat een direct gevaar voor het milieu, het visbestand en de bevolking'', zegt Besieux. ,,En toch willen we ook niet dat de plaatselijke economische situatie in gevaar komt: hoe dan ook is een deel van de bevolking in Indië of Bangladesh afhankelijk van het schamele loon dat ze krijgt om in barslechte omstandigheden zo'n schip te ontmantelen.


Asbest
,,Om te vermijden dat sloopschepen een milieuprobleem blijven vormen, eist Greenpeace, met de Bazel-conventie (die onder meer de problematiek van giftige lading aan boord van sloopschepen regelt, mm) in de hand, dat de schepen eerst volledig schoongemaakt worden alvorens ze voor afbraak vrij te geven. Morgen gaan we met onze experts, onder wie een specialist in asbestvervuiling, aan boord van de Silver Ray. Uit een verslag van een maritiem expertisebureau blijkt immers dat uit het bouwjaar (1978, mm) afgeleid kan worden dat er mogelijk asbest in de constructie gebruikt werd. We hebben de eigenaars schriftelijk van ons bezoek op de hoogte gebracht. Ik hoop dat ze er morgen bij zijn'', aldus Besieux.

Frank Petrussen van Greenpeace-Nederland: ,,Het gevaar is niet denkbeeldig dat de Silver Ray als drijvend gifstort achtergelaten wordt in het Verrebroekdok. Dat is een probleem dat zich steeds meer voordoet. Nieuwe eigenaars worden mogelijk afgeschrikt als ze vaststellen dat ze naast ruim 18.000 ton staal (geschatte waarde: 100 US per ton, mm) ook nog moeten investeren in het opruimen van de giftige stoffen aan boord. En ook daar moet op internationaal vlak nog heelwat gebeuren. De eigenaar van de Silver Ray is alvast niet aan zijn proefstuk, want eerder dit jaar werden twee zusterschepen van de Silver Ray gesloopt.''

,,Heel concreet willen we met de actie van vandaag ervoor ijveren dat de Belgische en Vlaamse overheden op internationaal vlak alle mogelijkheden benutten om de eigenaar van de Silver Ray, en bij uitbreiding van alle gelijkaardige schepen, te verplichten over te gaan tot een complete inventarisatie en schoonmaak van het schip voor het naar de sloop gaat'', besluit Besieux.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees