Gerechtelijk onderzoek naar olielozing van Nieuwpoorts zandschip in het slop

Saeftinge pleit onschuldig


Veertien dagen voor kapitein Roel Den Helder van de in Nieuwpoort aangemeerde zandzuiger Saeftinge door een marinevliegtuig werd 'betrapt' op het illegaal lozen van afvalolie, pompte het erkende bedrijf Recup-Oil uit Ingelmunster die 800 liter olie en 270 liter bilgisolie uit het schip. Daarvoor werd 74,4 euro betaald. ,,Voor dat luttel bedrag riskeer je toch geen miljoenenboete'', reageren zowel kapitein Den Helder als Patrick Degryse van de Nieuwpoortse Handelsmaatschappij, waarvoor de Saeftinge zand pompte.

De vermeende inbreuk werd vastgesteld vanuit het opsporingsvliegtuig van de Beheerseenheid Mathematisch Model Noordzee (BMM). Het BMM maakte de opnames woensdag aan het parket van Brugge over. Daarop is het zandwinningschip Saeftinge te zien, die voor de kust olie aan het lozen zou zijn.

,,Op de beelden is te zien dat de Saeftinge niet aan het werk is. De BMM ontdekte wel een lange sliert olie achter het schip. Volgens de parketdeskundige zou de Saeftinge bilgisolie -- afvalolie uit de motor -- hebben geloosd. Het zou gaan om ettelijke honderden liter'', stelt procureur Jean-Marie Berkvens. ,,Als er een overtreding wordt vastgesteld, dan zal worden opgetreden.''

Gisteren werd kapitein Den Helder van de Saeftinge door de scheepvaartpolitie verhoord en werd het 'garbage record' in beslag genomen. Ook is er aan boord een inspectie gebeurd, waarbij werd vastgesteld dat er geen lek in enige tank of leiding was.

De Saeftinge zuigt op de Kwintebank zand op voor de Nieuwpoortse Handelsmaatschappij. ,,Het attest is duidelijk. De afvalolie werd uit het schip gepompt door een gespecialiseerd bedrijf. Trouwens: de Saeftinge vaart niet op zware fuel, maar op gasolie, die vluchtig is. Dus kan zo'n lek niet'', zegt Patrick Degryse van de Nieuwpoortse Handelsmaatschappij.

,,Die firma, de bv Saeftinge, werkt sinds 1979 voor ons en is onbesproken. De dag dat het schip gefilmd werd, was ze net even een collega gaan depanneren voor de kust van Oostende. Maar als je weet dat het ruimen van de ballastolie 74,4 euro heeft gekost, zou jij dan een miljoenenboete riskeren?'', vraagt Patrick Degryse zich af.


Twee mogelijkheden
,,Wij zijn aangesloten bij de vereniging van zeegranulatenproducenten en verzetten ons vanzelfsprekend ook tegen illegale lozingen. Maar er moet zekerheid zijn. Uit de gesprekken met de kapitein kon ik afleiden dat er twee mogelijkheden waren: ofwel voer het schip door een vlek, ofwel werden de zandruimen toen net uitgespoeld en heeft dat de vervuiling veroorzaakt of werd vervuild zeewater gebruikt'', aldus nog Patrick Degryse.

Onze bronnen bij de marine stellen dat ze woensdag gevorderd werden om meteen naar de plaats van de opgemerkte lozing te varen, maar dat ,,helaas geen enkele staalname van de opgemerkte vervuiling kon worden genomen, vermits er geen enkel spoor van koolwaterstoffen kon gevonden worden''.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees