Bus blijft in tegenrichting

BRUSSEL, ELSENE -
MIVB-bussen 29, 60, 63, 65, 66 en 71 rijden al een jaar in een aparte bedding tussen De Brouckère en het Centraal Station, tegen de richting van het andere verkeer. Het experiment wordt positief geëvalueerd. In Elsene staat de vrije baan voor bussen nog ter discussie.

Elke dag leggen niet minder dan 550 bussen het traject af tussen de Brouckère en het Centraal Station. Tot februari 2002 was dit onbegonnen werk. Tot de MIVB haar zin kreeg en er aparte baan voor bussen kwam.

De bussen die van de Brouckère naar het Centraal Station moeten, rijden sindsdien in tegengestelde richting Aanvankelijk stonden omwonenden sceptisch tegenover het experiment. Het blijft soms uitkijken als er een bus komt aangereden. Reizigers ontdekten vooral voordelen. Terwijl andere weggebruikers nagelbijtend de file trotseren, genieten zij -- ook tijdens de spits -- vrije baan.

Volgens Christian Dochy van de MIVB levert de verkeerstechnische ingreep een tijdwinst van drie minuten per busrit op. ,,Dat lijkt weinig maar het komt wel neer op een totaal van 1.650 minuten per dag. En daar worden ook de Brusselaars zelf beter van want lawaaihinder en luchtverontreiniging nemen evenredig af.''

Volgend jaar komt er een betere signalisatie en wordt de wegmarkering tussen de Brouckère en het Centraal Station definitief.


Herinrichting Kroonlaan
Ook elders bestaan plannen voor aparte busbanen. Elsene overweegt om, bij de heraanleg van de Kroonlaan, de lijnen 95 en 96 tussen de haltes Thys en Blyckaerts een eigen baan te geven. De leefmilieuverenigingen juichen het idee toe.

De beslissing over de herinrichting van de Kroonlaan is nog niet gevallen. De verkeersstudie van Stratec, het bureau dat de plannen ontwerpt om het verkeer in het zuidoosten van Brussel weer vlot te krijgen, ligt nog ter discussie. (SEL)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees