Een van de wegenwerken van Vlaamse gemeenschap voor komende jaren

Extra oprit Diegem voor 2002

VLAAMS-BRABANT -
Een extra op- en afrit aan de Diegemse Grensstraat, het begin van de Steenokkerzeelse omleggingsweg, de grote aanpak van Kampenhout-Sas. Dat zijn de meest in het oog springende werken van een voor het overige bescheiden programma van de Vlaamse Gemeenschap.

Het ministerie van Openbare Werken van de Vlaamse Gemeenschap gaf zijn meerjarenprogramma vrij. Daarin staan de investeringen opgesomd die de overheid de komende jaren aan de gewestwegen wil doorvoeren. We geven een overzichtje voor de Noordrand. Eerst de projecten die voor volgend jaar gepland zijn, daarna die die voor later zijn.


2002
  • Voor een bijkomende op- en afrit van de A210 (de snelweg Brussel-luchthaven) naar de Grensstraat en de Kennedylaan in Diegem wordt 100 miljoen uitgetrokken. Die extra uitwegen zijn welkom in de door verkeersinfarct getroffen bedrijvenzones Keiberg, Diegem-Zuid en zeker Hermeslaan-Bourgetlaan.
  • Er wordt een begin gemaakt met de omlegginsgweg op de N227 rond Steenokkerzeel op luchthavengrond. Kostprijs 165 miljoen. Dat gebeurt in mede-financiering met Biac.
  • Voor de A12 tussen Strombeek en Willebroek wordt een zogenaamde ,,streefbeeldstudie'' gemaakt. Dat is de uitwerking van een toekomstvisie op deze weg. Over de A12 lopen de meningen nogal uiteen. Kostprijs van de studie 8 miljoen. De omvorming van de A12 tot volwaardige snelweg is toekomstmuziek.
  • Voor de aanleg van fietspaden en een wegmodernisering op de N278 Perk-Peutie wordt 35 miljoen vrijgemaakt.
  • Het kruispunt tussen de N1 en de N267 in Eppegem (Zemst) wordt aangepakt voor 12 miljoen.
  • Voor de heraanleg van het Léonardkruispunt in Hoeilaart wordt volgend jaar 50 miljoen uitgetrokken;
  • De wegverharding op de E40 tussen Groot-Bijgaarden en Affligem wordt vernieuwd, prijskaartje: 150 miljoen.
  • Aan Kampenhout-Sas wordt het hele wegencomplex onder handen genomen. Het kruispunt van de Haachtsesteenweg en de N26 Mechelen-Leuven krijgt 500 miljoen toegestopt. Dat is goed voor twee rotondes en een nieuwe brug.
  • Sommige werken die voor 2001 gepland stonden maar nog niet uitgevoerd zijn, worden gewoon doorgeschoven naar 2002. De heraanleg van het kruispunt in Nossegem is er zo een. Dit project staat niet meer vermeld op de 2002-planning.


    Later
  • In 2003 staat de nieuwe toegangsweg van de E19 naar Brucargo gepland. Deze zou langs een tunnel onder het kruispunt Batavia lopen (300 miljoen). De ontsluiting van E40 naar de zuidelijke luchthavenzone (omgeving oude breekwerf Haviland) zit en blijft in de koelkast, tot na 2004.
  • De verbreding naar twee maal vier rijstroken van de Ring tussen Wemmel en Zellik staat ook voor een eerste fase voor 2003 genoteerd (250 miljoen). Het gros van dat werk (650 miljoen) is naar na 2004 verschoven.
  • De komende drie jaar staat telkens 90 miljoen ingeschreven voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de Vlaams-Brabantse gewestwegen.

    Corrigeer

    IN HET NIEUWS

    Verkiezingen in jouw gemeente:

    Meest Gelezen

    POPULAIRE VIDEO'S

    Het beste van Enkel voor abonnees