Gouverneur De Witte wil Regionet Brabant-Brussel in federaal regeerakkoord

,,Investeren of we staan allemaal stil''


,,Als we dit niet gedaan krijgen, moeten we over vijf jaar overal bordjes hangen in de provincie: 'opgelet, stilstaand verkeer tussen 7 en 19 uur!'.'' De boodschap van gouverneur Lodewijk De Witte op de vooravond van de federale verkiezingen is duidelijk. Het nieuwe bestuur moet investeren in het Regionet Brabant-Brussel, het grootse plan voor een beter openbaar vervoer in Vlaams-Brabant.

De provincie Vlaams-Brabant tekende op vraag van de Vlaamse overheid een antwoord uit op het mobiliteitsprobleem in de regio: het Regionet Brabant-Brussel. Het is een uitvoerig plan dat de hele provincie met bussen en treinen ontsluit. Het bouwt voort op het Gewestelijk Expressnet (GEN), dat in de jaren negentig op papier werd gezet en vooral gericht is op de ontsluiting van Brussel.

Gouverneur Lodewijk De Witte coördineert het hele project. ,,Het Regionet omvat de treinverbindingen die in het GEN waren opgenomen, met één extra lijn van Aalst over de luchthaven naar Leuven. Het omvat ook een stelsel van snelbussen op de trajecten waar geen spoorinfrastructuur voorzien is, of waar het aantal treinpassagiers zeer hoog is zoals het traject Leuven-Brussel. En ten derde omvat het een verhoging van de frequentie op alle streeklijnen, van bussen en treinen. Het doel is een volwaardig alternatief te bieden voor de auto. Niet voor de fervente gebruikers van het openbaar vervoer, want die moeten we niet meer overtuigen. Wel voor de modale mens te overtuigen dat hij beter de trein of de bus neemt. Omdat het aanbod er is.''


Geldgebrek
De provincie wil het plan gerealiseerd zien tegen 2010. Er stelt zich echter een probleem: geldgebrek. De NMBS heeft onvoldoende geld om in het GEN te investeren, laat staan in het Regionet Brabant-Brussel. ,,Onze vraag voor de nieuwe federale regering is dan ook: maak een beheersplan waarin de realisatie van dit plan wordt gegarandeerd.''

Ook De Lijn zal fors moeten investeren, maar dat is een Vlaamse bevoegdheid. Vlaams minister van mobiliteit Gilbert Bossuyt staat achter het plan, vertelde hij de gouverneur gisteren tijdens zijn bezoek aan de provincie Vlaams-Brabant. ,,We voorzien de volgende jaren, jaarlijks 25 miljoen euro extra voor de verdere uitbouw van de basismobiliteit en het netmanagement. Middelen die uiteraard ook geïnvesteerd worden in het Regionet Brabant-Brussel.'' Concreet gaat het om jaarlijks vijf miljoen euro extra voor onze provincie. Dat is zeker niet voldoende. De volledige uitwerking van het Regionet Brabant-Brussel is geraamd op 358 miljoen euro.

Corrigeer

MEER NIEUWS