Directeur Luc Indesteeghe van jubilerende VIA

,,Dit is een ander soort crisis''

HASSELT -
Vandaag blaast de vzw Vervolmaking en Industriële Applicaties (VIA) vijftien kaarsjes uit tijdens een officiële viering. ,,Bij de oprichting dachten we nooit het vijftien jaar te zullen uitzingen'', geeft directeur Luc Indesteeghe ruiterlijk toe. Dankzij een vlotte aanpassing van een louter aanbod van opleidingen naar een aangepast advies voor bedrijven, is er zelfs bij de huidige crisis geen vuiltje aan de lucht.

  • De start was nochtans niet probleemloos.
  • Indesteeghe: ,,Het was tijdens de periode van de reconversie van de steenkoolmijnen. Ford werkte met de toenmalige Katholieke Industriële Hogeschool, waar wij ons vestigden, en ook Volvo Car Sint-Truiden (VCST) kwam er aankloppen voor opleidingen. Directeur Bollen reageerde: dit kunnen en mogen we eigenlijk niet. Maar het VKW zette door en met onder andere Ludwig Van Cauteren van VCST werd een vzw opgericht die dat wel mogelijk maakte. VIA had nooit eigen leslokalen en zocht een oplossing in een technische school in de buurt. Maar doorgaans wordt meer dan 80 procent van een opleiding in de bedrijven zelf gegeven. Leren op de werkplek, is ons devies. Laat iemand een dure cursus vergadertechnieken volgen en de anderen lachen dat weg. ,Wacht maar tot die weer normaal is', zegt men dan. Totaal anders is het resultaat als in het bedrijf de eigen vergaderingen aangepakt worden, allen samen.''

  • De lesgevers komen uit het onderwijs.
  • ,,Zo'n 70fprocent komt uit het onderwijs en met hen hebben we de beste ervaringen. Ze hebben al een inkomen en vinden dit een nieuwe uitdaging. Bij de 30 procent zelfstandigen moet het vaak rap-rap gaan. Het heeft allemaal met motivatie te maken. Ex-directeur Gielkens van Sint-Lodewijk in Genk zei ooit: ,Een leraar die bij VIA lesgeeft, heeft bij ons geen gezagsproblemen'. Hetzelfde geldt voor de cursisten. Volwassenen leren alleen wat rechtstreeks met hun job te maken heeft. Leraars komen in de bedrijven oud-leerlingen tegen en dan hoor je: vroeger was die geen schop voor zijn kont waard en nu is hij prima in zijn job.''

  • Hoe veranderde VIA zelf?
  • ,,In 1988 was ik alleen, vijf jaar later had ik tien vaste medewerkers en dat bleef zo. Bij de losse medewerkers is dat gegroeid tot 16 full-time equivalenten -- waarvoor we 200 tot 250 verschillende lesgevers inzetten -- en ook dat bleef de jongste vijf jaar stabiel. Toch kenden we vorig jaar nog 15 procent groei. We gaven 7.700 uren cursus, vooral opleidingen, minder voor werkzoekenden.

    De belangrijkste verschuiving is die naar advieswerk. Dat is nodig omdat de vraag naar opleidingen dikwijls verkeerd wordt gesteld. Een bedrijf vraagt een cursus communicatie voor zijn ingenieurs. Maar er is geen overleg, er wordt niet naar die ingenieurs geluisterd. Dan moet de bedrijfsorganisatie veranderen. Een ander belangrijk terrein werd de kennisborging. Een bedrijf moest vier machinebedieners tegelijk op pensioen stellen waardoor het stil dreigde te vallen. Toen we die vier vroegen hun ervaring op papier te zetten, bleek dat ze niet konden schrijven. Dan zetten we zelf alles op cd-rom en intussen leren we nog een massa bij.''

  • Gooit de economische crisis roet in het eten?
  • ,,Nee, omdat die totaal anders is dan de vorige. Tijdens de eerste helft van de jaren '90 kregen we zware klappen in de opleidingen die we gelukkig konden compenseren met het opleiden van werkzoekenden. Nu zeggen de bedrijfsmensen: het gaat niet goed met de economie, maar wel bij ons. Voor lager geschoolden is er wel een gigantisch probleem. Maar voor gespecialiseeerde opleidingen moet er steeds meer tijd vrij gemaakt worden, want de gestelde eisen zijn steeds hoger. Dat creërt een nieuwe functie in het bedrijf: de oudere werknemer die als trainer kennis doorgeeft. Wij maken de instructiefiches op.

    Dat leren leren wordt almaar belangrijker. Daar moet het onderwijs met een zo breed mogelijke opleiding op voorbereiden en daarvoor zijn niet de duurste of meest geavanceerde machines nodig.''

    Corrigeer

    MEER NIEUWS