Betalend straatparkeren levert Gent in 2002 vijftig procent meer op

Parkeerbedrijf is goudmijn

GENT -
Het Parkeerbedrijf Gent maakte in 2002 een winst van 2,65 miljoen euro. De jongste vijf jaar kende het bedrijf een forse uitbreiding en is het gegroeid tot een sleutelbedrijf voor het mobiliteitsbeleid. Want met die winst worden onder meer nieuwe parkeergarages gebouwd, zonder dat er op de stadskas een beroep wordt gedaan. Meer zelfs, het Parkeerbedrijf stopt nog 793.000 euro in de stadskas.

,,Dat is de filosofie van het Parkeerbedrijf. Met de winst die het betalend parkeren oplevert leggen we een reserve aan, om grote infrastructuurwerken te betalen'', zegt Luc Van den Berghe, directeur van het Parkeerbedrijf.

,,Drie nieuwe parkeergarages staan op stapel: voor Ramen beginnen de werken in januari 2004. De ondergrondse garage zal klaar zijn in maart 2005; de bovenbouw in november 2005. Onder het Sint-Pietersplein komt een garage met 1.400 plaatsen. Ze moet in 2006 klaar zijn. Een derde project is de parkeergarage Oost , die wellicht onder Sint-Bavo komt. Ook het onderhoud en de verdere verfijning van het Parkeergeleidingssysteem kosten veel geld.''


Vier redenen
Vorig jaar steeg de opbrengst van de parkeerautomaten met liefst 52,8 procent, vergeleken met 2001. Van de winst van het Parkeerbedrijf (2,65 miljoen) bedraagt de winst op straatparkeren 2,4 miljoen euro.

Voor die stijging zijn er vier redenen:

  • de uitbreiding van de betalende zone,
  • een stijging van de betalingen aan de toestellen (door een betere controle),
  • een hogere tarief 1-opbrengst,
  • een hogere tarifering.
  • Het uitbreiden van het betalend parkeren gaat voort. Eind 2003 zitten we aan 17.000 betalende parkeerplaatsen. In 2004 komen daar nog ongeveer 700 plaatsen bij. Al is de forse groei achter de rug. Op 1 november van dit jaar wordt de nieuwe verkeerswet van kracht. Die laat de blauwe zone weer heropleven.

    ,,Voor het gebied rond het Sint-Pietersstation, zowel ten noorden als ten zuiden van het station, heeft de NMBS de stad gevraagd te wachten tot er meer klaarheid is over de ontwikkelingen in de Fabiolalaan. We willen ook uitbreiden naar wijken als Sint-Macharius en Heirnis. Misschien moeten we dat wel van straat tot straat nagaan, waar we blauwe zone en waar we betalend parkeren invoeren. Onze zorg is steeds een evenwicht te vinden tussen parkeertijd, parkeerdruk en bewonersparkeren'', zegt Van den Berghe.

    De bewonerskaarten blijven toenemen, we gaan naar 10.000. Als er ooit een tweede bewonerskaart komt, stijgt dat aantal nog met 10 tot 20 procent.

    Corrigeer

    MEER NIEUWS