Tegenwind voor verkeersplan

SINT-ELOOIS-WINKEL -
't Smiske was de twistappel op de info-avond van het Winkelse ACW over het nieuwe verkeersplan voor de ganse gemeente. De aanleg van een rotonde op het kruispunt is een absurde investering als er inderdaad eenrichtingsverkeer komt in de Smissestraat, meent Marc Wylin. De gemeente pleit voor eenrichtingsverkeer in de Kasteelstraat. Die ingreep zal verkeersoverlast veroorzaken in de Smissestraat, waarschuwt Filip Vandenbroucke.

Het nieuwe verkeersplan huldigt veiliger fietsverkeer en vertraagde snelheid. De gemeente beloofde een infovergadering over de geplande aanpassingen. Het kwam er (nog) niet van. Het Winkelse ACW deed het intussen in haar plaats. Het was geen overrompeling in 't Ryspoepke. Het gespreksthema weekte evenwel veel reacties los. Op strategische plaatsen worden de invalswegen versmald. In zo'n poorteffect moet een chauffeur wachten tot zijn tegenligger is gepasseerd. ,,De ingreep schiet haar doel voorbij. De ervaringen in Lendelede leren dat de meeste chauffeurs zich haasten naar zo'n poort om er als eerste door te rijden. De maatregel zal de rijsnelheid verhogen in plaats van verminderen'', voorspelt Eddy Dejonckheere.

De versmalde rijwegen liggen ook zwaar op de maag van de vrachtwagenchauffeurs.

Geert Ricart: ,,In de Rollegemkapelsestraat kunnen twee vrachtwagens uit tegengestelde richting onmogelijk op hetzelfde moment onder de E 403-brug doorrijden. Die handicap zal zich straks her en der herhalen. En waar zullen de vrachtwagens binnenkort moeten stationeren om te laden of lossen? Op veel plaatsen zal het karwei in het midden van de straat moeten gebeuren. Het stilstaande verkeer komt de overzichtelijkheid in de straat alvast niet ten goede en de beperkte zichtbaarheid zal ongetwijfeld meer gevaar scheppen.'' De zaal pleitte voor maatregelen tegen het doorgaand vrachtverkeer dat doorheen de Winkelse dorpskom raast.


Ook Unizo evalueert
,,De Kasteelstraat zal met verkeersoverlast kampen. Een zone 30-regeling kan het snel en druk verkeer in goede banen houden. Zo'n ingreep werkt misschien niet perfect. Maar de automobilisten rijden er onbetwistbaar trager'', stelt Filip Vandenbroucke voor.

De aanleg van een rotonde op 't Smiske is een scherpe doorn in het oog. ,,Veel chauffeurs nemen vandaag de bocht aan de binnenkant. De rotonde in ovaalvorm komt vooral rechts van het kruispunt. De aanpassing zal daarom het probleem niét verhelpen. Men zal langs de binnenkant blijven rijden, tegen een hogere snelheid. Het roekeloos rijgedrag vernielde al heel wat straatmeubilair op het kruispunt. Het wordt hoog tijd dat de gemeente de brokstukken komt opruimen'', sneert Frans Decin. Hij heeft ook veel kritiek op een gebrek aan inspraak bij de opmaak van het nieuwe verkeersplan.

Het verlies van parkeergelegenheid kwam weinig ter sprake. Het thema wordt een belangrijk luik in het evaluatierapport van de Winkelse Unizo. De middenstandsgroepering heeft haar huiswerk nog niet volledig klaar. Het schepencollege krijgt een verslag van het ACW-verkeersdebat in handen.

(HWR)

Corrigeer

MEER NIEUWS