,,Spreiding maakt weinig verschil''

BRUSSEL, ZAVENTEM -
De beperkte spreiding van de nachtelijke vluchtroutes vanop Zaventem die in de nacht van woensdag op donderdag werd doorgevoerd, maakt volgens de actiegroep Daedalus in de praktijk weinig verschil uit voor de omwonenden die zwaar te lijden hebben van het nachtelijk vlieglawaai.

Erik Tamboryn van Daedalus hoopt dat er tijdens de komende regeringsonderhandelingen werk gemaakt wordt van een echte spreiding.

Gemiddeld vertrekken vanop Zaventem 's nachts 22 vluchten, waarvan 16 vanop startbaan 25R over de noordrand. Conform het akkoord van 24/1 zijn in de nacht van woensdag op donderdag 4 nieuwe vluchtroutes ingevoerd voor de vliegtuigen die vanop deze baan vertrekken. Een eerste reeks vliegtuigen volgt vanaf Vilvoorde de Brusselse ring richting Zellik waar in twee richtingen wordt gesplitst. De anderen vliegen door tot Grimbergen om daar te splitsen. In vergelijking met vroeger wordt er bij het opstijgen vlugger werk gemaakt van spreiding.

,,In de praktijk verandert er in de eerste 8 km - dit is de meest belaste zone - helemaal niets. Tussen 8 en 15 km is er een beperkte spreiding waardoor sommige toestellen voor mensen die vroeger alles over zich heen kregen 2 decibel minder lawaai maken. In de praktijk betekent dit nog steeds 80 á 90 decibel. Aan het aantal keren dat men 's nachts gehinderd wordt, verandert er niets. Na Meise, met name in Asse, Merchtem, betekent de nieuwe toestand wel een verbetering'', aldus Tamboryn.


Heel kleine stap
Deze maatregel betekent volgens Daedalus slechts een heel kleine stap in de goede richting, maar lost het probleem niet op. De groep herhaalt haar pleidooi voor een totale spreiding der dag- en nachtvluchten waarbij vanaf elke startbaan minstens volgens vijf routes gevlogen wordt. Op die manier kan men de hinder voor elke omwonende per nacht beperken tot 1 tot 2 opeenvolgende vluchten en overdag tot 1 tot 2 vluchten per uur. ,,Ik hoop dat politici de moed hebben om wat in wezen een zwaar medisch probleem is op die manier eenvoudig op te lossen zonder er een politiek, communautair probleem van te maken'', aldus Tamboryn.

Corrigeer

MEER NIEUWS