,,Vaartdijkstraat verbreden over hele lengte''

BRUGGE -
Ook over de Zuidelijke Ontsluiting van Brugge nam het Brugse CD&V-congres unaniem een opmerkelijke motie aan. ,,Als deze ontsluiting er, om milieu- en financiële redenen, moeilijk kan komen via de Chartreuseweg, de Heidelbergstraat en een nieuwe weg over de spoorwegvijver, aan de achterkant van de woningen aan de Vaartdijkstraat, dan moet de Vaartdijkstraat zelf maar over de hele lengte verbreed worden'', meent de CD&V.

,,De verbreding van de Vaartdijkstraat moet gebeuren in nauw overleg met de buurtbewoners. Maar zij moet er wel komen van aan de nieuwe Stationsontwikkeling (cinemacomplex enz.) tot aan de brug van Steenbrugge. Naast aandacht voor de auto moet er ook een vlotte en veilige fietsverbinding worden aangelegd'', lichtte CD&V-fractieleider Wouter Bossuyt de motie toe. Het CD&V-standpunt gaat in tegen dat van coalitiepartner SP.A.

,,Een heraanleg over de hele lengte is nodig, anders zal het verkeer zijn weg zoeken via Ten Briele richting Spoorwegstraat en Sint-Michiels. Dat is onaanvaardbaar. In ons plan zal het verkeer in Steenbrugge opgesplitst worden. Wie naar de E40 wil richting Brussel, rijdt rechtdoor via de ring van Oostkamp, wie naar de kust wil, neemt rechts de Sint-Michielsestraat en de Heidelbergstraat.''


Nieuwe parkeertoren
Het CD&V-standpunt sluit aan op kersverse plannen van de stedelijke dienst Urbanisatie om op het Kanaaleiland, ten noorden van de bestaande autobusparking, een nieuwe parkeertoren met drie lagen te bouwen, goed voor 470 wagens.

Dat parkeergebouw zou heel wat verkeer van de zuidelijke ontsluiting kunnen opvangen. Urbanisatie denkt daarbij aan een voetgangersverbinding via de nieuwe wandelpromenade richting Minnewater of via een nog aan te leggen nieuwe verbinding naar het station. (MCa)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees