Brouwerij Rodenbach verwacht vijftigduizend bezoekers in toeristische bierkathedraal

MICHAEL JACKSON BIJ RODENBACH

ROESELARE -
Het heeft 170 miljoen frank gekost, maar het gloednieuwe bezoekerscentrum van Brouwerij Rodenbach dat gisteren werd geopend, is een uitstap waard. Je kan er dwalen door een interactief, multimediaal museum, een avenue van reusachtige eikehouten vaten en een hypermoderne conferentiezaal midden unieke plekjes uit vervlogen decennia. Zaterdag is het de beurt aan minister van Toerisme Renaat Landuyt om te proeven van twee eeuwen labeur.

Toen Brouwerij Palm drie jaar geleden Rodenbach overnam, beloofde het nieuwe management dat het fors zou investeren in het behoud van de authentieke Belgische biercultuur. Geen holle woorden, zo bleek gisteren tijdens de officiële opening van het nieuwe bezoekerscentrum. Zaterdag volgt het tweede luik van de opening met Vlaams minister van Toerisme Renaat Landuyt.


Avenue
,,Een toeristische topattractie'', voorspelde gedelegeerd bestuurder Jan Toye tijdens de persvoorstelling. Hij mikt op 50.000 bezoekers. Dat is een pak meer dan het bezoekerscentrum in Brouwerij Palm in Steenhuffel, dat jaarlijks 30.000 mensen over de vloer krijgt.

In Roeselare kunnen toeristen een bezoek brengen aan een industrieel archeologische, beschermde site. Architect Bernard Lambert heeft heel wat oorspronkelijke elementen ontsloten en voor het eerst zichtbaar gemaakt voor het publiek. Daardoor liggen unieke plekjes bloot als de originele moutast, de stoomketel, prachtig metselwerk en oude smeedijzeren vloeren. Die elementen heeft hij gecombineerd met hypermoderne accenten. Wie Rodenbach aandoet, volgt een circuit met mooie uitkijkpunten, waardoor alle fases van het brouwproces van nabij te volgen zijn.

Wellicht het meest indrukwekkend in het bezoekercentrum is de receptieruimte midden de avenue van foeders. Dat zijn reusachtige eikehouten vaten van 10.000 tot 65.000 liter bier, waarvan sommige 150 jaar oud zijn. De zaal werd ooit een bierkathedraal genoemd. Er is ook een interactief, multimediaal museum over het bier en de familie Rodenbach. Voor meer zakelijke bijeenkomsten heeft Rodenbach voorzien in een conferentiezaal.


Spaarpot
,,Kort na de overname door Palm, hadden we een mooie spaarpot aangelegd'', zegt Jan Toye. ,,Daardoor konden we in dit project 170 miljoen frank investeren. In de nieuwe brouwzaal die in november 2001 productief is, hebben we nog eens 100 miljoen geïnvesteerd.''

Sinds de overname drie jaar geleden door Palm, steeg de verkoop van het Rodenbachbier met gemiddeld zeven procent.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees