CD&V lanceert campagne ,,Sint-Truiden smaakt''

Streekproducten met wrang bijsmaakje

SINT-TRUIDEN -
De promotiecampagne Sint-Truiden smaakt , die de CD&V-raadsleden Carl Nijssens en Eric Massa zopas lanceerden, leidde op de raadszitting tot een verhitte discussie tussen meerderheid en oppositie. De meerderheid deed het voorstel voor de promotie van streekproducten als stunt en als publiciteit voor eigen reclamebureau af. ,,Niks van'' zeggen de initiatiefnemers. ,,De stad doet alleen te weinig voor de eigen producten''

Carl Nijssens en Eric Massa verspreiden op eigen kosten affiches en flyers voor de promotie van ,,Truiense'' streekproducten: fruit, bier, wijn, jenever, gebak en gerechten. Op de affiche verleidt een jongeman een jonge dame met een tros bessen achter het oor. Op een inzet prijzen Carl Nijssens en Eric Massa van op een terrasje de Bink en de Blanke Haspengouwer aan. Naast het CD&V en het Jong CD&V-logo staat ook een verwijzing naar het communicatie- en reclamebureau van Carl Nijssens.

Beide raadsleden vinden dat SP.A en VLD te veel geld uitgeven aan banale imagocampagnes en te weinig het imago van Sint-Truiden als fruitstad in de verf zetten. Vandaar dat ze zelf Streekproducten Meer Aanprijzen Als Kwalitatieve Troef (Smaakt). Ze stellen voor op recepties Binkbier, Binkkaas, de Blanke Haspengouwer, hapjes met streekproducten of eigen fruitjenevers aan te bieden. Voor scholen stellen ze een schoolfruitprogramma voor. Leerlingen uit het basisonderwijs krijgen dan per week een stuk fruit gratis en op de speelplaats worden fruitautomaten geplaatst.

In het stadspark, op andere openbare plaatsen en op de Grote Markt moeten fruitbomen met oude variëteiten worden geplant. ,,Op de Grote Markt staat wel een fruitfontein, maar er staan geen fruitbomen. Er is toch te weinig groen op het marktplein'', stelt Eric Massa vast. Tenslotte kan de stad ook de horeca stimuleren om meer plaatselijke lekkernijen als de Haspengouwse Sudderpot of de Kattenkop op de kaart te plaatsen.


Deontologie
De aanpak van de twee raadsleden schoot bij Toerisme Sint-Truiden en bij de meerderhied in het verkeerde keelgat. Ze zagen daarin een miskenning van de eigen initiatieven en realisaties. Maar schepen Miel Londoz (VLD) vond vooral dat Carl Nijssens zich op glad terrein begaf met zijn campagne. ,,Kan het dat een raadslid met een promotiecampagne voor de stad ook het eigen bedrijf promoot'', vroeg hij zich af. Rudi Festraerts (VLD) deed er nog een schepje bovenop. ,,De campagne is zeker geslaagd, maar de streekproducten zijn alleen maar een kapstok als publiciteit voor het eigen bedrijf en voor twee raadsleden.''

Daarna volgde een minder fraai intermezzo met persoonlijke beschuldigingen over deontologie. De grens tussen politiek en reclame werd erg dunnetjes. ,,We bekijken de voorstellen apart en in rustiger omstandigheden'', rondde burgemeester Ludwig Vandenhove (SP.A) het incident af. (ELS)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees