Roeselare introduceert persoonlijke parkeermeter

Op maat betalen voor parkeren

ROESELARE -
De automobilist rijdt dikwijls al weg vooraleer zijn gereserveerde én betaalde parkeertijd volledig is verstreken. Aan de andere kant loopt een afspraak soms uit en moet hij terug naar de meter om er meer euro's in te deponeren. Roeselare introduceert een alternatief om die ongemakken te verhelpen: de persoonlijke elektronische parkeermeter.

  • Hoe werkt het alternatief parkeersysteem?
  • Schepen Carl De Keukelaere van Mobiliteit : ,,Het toestel koop je bij de stad, tegen ongeveer 50 euro. Het apparaat is niet groter dan een gsm-toestel en werkt als een protonsysteem. Je legt het toestel zichtbaar achter de autovoorruit als je arriveert op een plek met betalend parkeren. In het toestel past een betaalkaart. Daarop staan een aantal parkeereenheden. Zij zijn niet duurder of goedkoper dan de eenheden van de klassieke parkeermeter.''

    ,,De parkeereenheden beginnen af te tellen zodra je de betaalkaart in de persoonlijke parkeermeter steekt. Bij jouw terugkeer aan de wagen haal je de chip of betaalkaart uit het toestel en stopt het aftellen van de effectief verbruikte parkeertijd. Na verloop van tijd zal de betaalkaart geen parkeereenheden meer bezitten. Je koopt dan een nieuwe.''

  • Hoe controleert de politie?
  • ,,Zoals bij de klassieke parkeermeter zal de wagen hooguit twee uren kunnen blijven staan. De politie controleert de parkeertijd aan de hand van bepaalde indicaties die zij kan aflezen op de persoonlijke parkeermeter.''

  • Wie kan er gebruik van maken?
  • ,,Iedereen van binnen of buiten Roeselare zal het toestel kunnen kopen. Het alternatief is een zegen voor automobilisten die gedurende een korte tijd in de binnenstad parkeren. Ik denk aan mensen die naar Roeselare komen om even te winkelen of vrije beroepen zoals huisartsen en thuisverpleegsters. De persoonlijke elektronische parkeermeter is gebruiksvriendelijker dan de klassieke parkeermeter. Je moet niet naar eurocenten zoeken. Financieel is het systeem bovendien correcter en rechtvaardiger. Je betaalt telkens de effectief verbruikte parkeertijd, niet meer of minder. En de stadskas krijgt op een vlotte en vlugge manier het parkeergeld binnen.''

    Corrigeer

    MEER NIEUWS