Schip Stern vaart Oostendse haven uit met detergenten aan boord

Olie- en teerslierten spoelen uit Tricolor

OOSTENDE -
Dinsdagavond al, amper enkele uren nadat bergers om 17.30 uur begonnen met het versnijden van de romp van de gezonken autocarrier Tricolor, spoelden kilometerslange olieslierten in zee. Ook gisteren lekte het scheepswrak olie en -- veel verontrustender -- zware teer.

De olie is identiek aan de olie die tussen 22 januari en 15 februari 4.200 dode en 4.980 levende zeevogels op de Belgische kust gooide. Slechts 638 daarvan overleefden. Toen spoelde 170 ton olie in zee. De Beheerseenheid Mathematisch Model van de Noordzee (BMM) houdt het er op dat er nog 200 ton stookolie in de Tricolor zit.

Het Ready Duty Ship Stern van de Belgische marine voer gisteren de haven van Oostende uit met aan boord detergenten, die langs de uitvouwbare sprinklerarmen over olievlekken kunnen gespoten worden. Het schip en zijn bemanning werden, net zoals de Zeehond van de Vlaamse Gemeenschap, in vooralarm op het rampenplan fase 1 geplaatst.

De Kustwacht in Oostende had toen nog geen notie van de nieuwe olielekken rond het wrak van de Tricolor. Ze kreeg gistermorgen om 11.40 uur -- ruim 12 uur na de nieuwe olielekken -- nog altijd van de Fransen te horen dat er geen olie rond het wrak te merken was. De verontreiniging gebeurde tijdens het versnijden van de romp van de Tricolor. Al na de eerste sneden van de diamantkabel, die tussen de immense pontons Vagant en Buzzard de achtersteven met daarin de machinekamer en de brandstoftanks afzaagt, begon het lekken. Vanuit de lucht werd een sliert van 2 kilometer waargenomen, bestaande uit zowel olie als teer. Beide verbrokkelen snel en verdwijnen in de waterkolom, wat bestrijden zo goed als onmogelijk maakt.


Elke dag pollutie
,,Elke dag dat er aan het scheepswrak werd gewerkt, was er al pollutie, zij het in mindere mate'', stelt Thierry Jacques van de BMM, die momenteel dagelijks met een observatievliegtuig de Noordzee afspeurt. ,,We weten dat er inderdaad ook nu nieuwe lekken zijn. Die drijven naar het noordoosten, parallel aan de Belgische kust. Wat er met de resten gebeurt, die snel in de waterkolom terechtkomen, weten we niet.''

,,Al onze modellen blijven gebaseerd op de aanwezigheid van nog 200.000 liter olie in het wrak en niet van 30.000, zoals de bergers beweren. Er bevindt zich in de romp ook nog olie in ballen, waarvan we niet precies weten waar die drijven en waarvan dan ook niet kan uitgesloten worden dat de diamantkabel die niet raakt noch dat ze bij het lichten van de afgezaagde stukken vrijkomt'', aldus nog Thierry Jacques.

Corrigeer

MEER NIEUWS