Artis-Historia gaat solo

KORTRIJK -
Deze week opende Artis een shop in Kortrijk. Een anachronisme? Vergeet het maar. De mensen stonden in de rij. Onder meer voor de exclusieve duo-stamp: je foto op een postzegel, het kan.

Heb je ook een schoenendoos staan waar je alle punten en kortingbonnen in bewaart? Dan is de kans groot dat er veel Artispunten tussen zitten. Om boeken te sparen waar je foto's in moet kleven? Vergeet het maar. Ook Artis groeit mee met z'n tijd. En wat meer is: je staat er versteld van hoeveel mensen nog zegeltjes sparen. Patrick Soenen geeft toelichting bij het nieuwe Kortrijkse project.

Is daar nog behoefte aan?

,,In 1995 voerden we de klantenkaart in. In België komen driehonderd miljoen, je hoort goed, punten terug. Dat is heel veel. De firma bestaat ondertussen 53 jaar. Het sparen is ingeburgerd van generatie op generatie. Vandaag knippen 700.000 gezinnen die punten uit. Ze ruilen ze of geven ze weg. Zo'n 550.000 gezinnen doen er effectief ook iets mee. Samen is dat 1,25 miljoen gezinnen, of plusminus één derde van het totaal aantal gezinnen in België die ons kennen.''

Dat is meestal de oudere generatie?

,,Kroostrijke gezinnen, met kinderen onder de veertien, vormen een groot gedeelte van ons klantenbestand. In België zijn er 32 procent gezinnen met kinderen onder de veertien. Daarvan is 55 procent verzamelaar. We scoren daar heel goed. Eén op de vier gezinnen met kinderen onder de veertien heeft een klantenkaart. Het knippen is als het ware cultureel ingeburgerd, een reflex die typisch Belgisch is.''

Het was dringen deze week?

,,Dat is omdat het nieuwe concept er is. In het raam van de verhuizing van Standaard Boekhandel was er voor ons daar niet echt meer plaats. Vandaar dat we op eigen benen gingen staan. In de etalage liggen niet alleen boeken maar ook educatieve spellen en cd-roms. Het feit dat we de oude Artispunten uit de markt halen, is voor de mensen ook een aanleiding om hun schoenendozen te ledigen. Ik ken het verhaal van een vrouw die een emmer vol bracht. Ze knipte alles uit vooraleer ze de verpakking weggooide. Haar emmer stond naast de vuilnisbak. Laat ik meteen zeggen dat de oude punten geldig zijn tot half juni volgend jaar.''

Je brengt nieuwe Artispunten op de markt?

,,Ze zullen nog aantrekkelijker zijn. Je krijgt er korting mee. Voor honderd punten is dat één euro. Je zal er boeken, educatieve producten mee kopen en culturele evenementen mee kunnen bijwonen. We moesten dus meer aanwezig zijn in het straatbeeld. Maar er is meer. We gaven Kortrijk de primeur van de duostamp. Dertig procent van de Artis-verzamelaars heeft ook een collectie postzegels. We willen die doelgroep, die eerder veroudert, verjongen. De duostamp is een thematische postzegel. Naast de echte, is er een tweede thematische zegel. Zo kan je iemand gelukwensen die huwt, verjaart enzovoorts. Straks kan je ook je eigen foto als duostamp versturen. Daarvoor zijn we in onderhandeling met een lab. Je mailt je foto en haalt later je duo-postzegels op bij de fotograaf van dienst. Wij zijn trouwens een zusterbedrijf van de Post. Onlangs verhuisden we naar Mechelen. De klantendienst bevindt zich in Kontich. Daar worden de punten verzameld en verrekend voor de bedrijven. Die betalen ons. Zijzelf mogen zoveel uitgeven als ze willen, alleen de punten die wij verzamelen, moeten ze ook betalen. Je begrijpt dat dat voor ons een belangrijk gegeven is.''

Wordt de postzegel een commercieel wapen?

,,De stap naar business to business is daarmee gezet. De mediastamp is een commerciële zegel die een reclameboodschap bevat. Zo hebben we deze week een proefdruk gemaakt en meegegeven aan onze klanten. Op de duostamp prijkt het logo van onze winkel. Kortrijk wordt een belangrijke postzegelstad in 2002, met de uitgave van speciale postzegels naar aanleiding van 700 jaar Guldensporenslag. We konden daar niet ontbreken.'' (VKK)

De Artisshop vind je aan de Korte Steenstraat 4 in Kortrijk. Info duostamp: www.mijnzegel.be

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees