Oudenaardist Peter De Bleecker als mecanicien naar wereldkampioenschap wielrennen in Lissabon

De sleutel tot wielerglorie

BEVERE / MELDEN -
In de Portugese hoofdstad Lissabon strijden de profrenners volgende week zondag om de felbegeerde trui van wereldkampioen. Als pakweg Laurent Jalabert in de finale met een kleine voorsprong op kop rijdt en plots een lekke band krijgt, zal het hart van Oudenaardist Peter De Bleecker ongetwijfeld iets sneller slaan. Hij is uitverkoren om als mecanicien aan boord te zitten van de neutrale wagen en van hem wordt verwacht dat hij een mechanisch defect zo snel mogelijk herstelt. Zijn koelbloedigheid kan het verschil betekenen tussen winst en verlies.

Bij wielerminnend Oudenaarde is Peter De Bleecker een bekend figuur. In deelgemeente Bevere runt hij een fietsenzaak, jaarlijks werkt hij mee aan de organisatie van een mountainbiketocht op en rond de Koppenberg in zijn thuishaven Melden en tijdens de Radio 2-fietshappening Zomertoeren leidt hij de pechverhelping steevast in goede banen.

Zijn reputatie als uitstekend mecanicien is ondertussen ook al lang tot het wielerpeloton doorgedrongen. Niet voor niets was hij het voorbije seizoen zowat de persoonlijke mecanicien van Zingemnaar Peter Van Petegem tijdens diens stormachtige periode bij de zwalpende Mercuryploeg.


Neutrale wagens
,,Ik ben destijds in de wereld van de profwielrenners beland via de TVM-ploeg'', vertelt Peter De Bleecker. ,,Die formatie is ondertussen uit het peloton verdwenen, maar de contacten met collega-mecaniciens en mensen als Hendrik Redant en Cees Priem zijn gebleven."

,,Deze laatste heeft na zijn afscheid als ploegleider een nieuw wielerhoofdstuk aangesneden. Hij richtte een organisatie op om de structuur van de neutrale wagens in een wielerwedstrijd te verbeteren. Hij smolt daarvoor samen met de equipe van labo Van Vooren. De neutrale wagens genieten -- nogal eens ten onrechte -- geen te beste reputatie. Het initiatief van Priem is bedoeld om een en ander grondig te professionaliseren en fors uit te bouwen.''

,,Niet zonder resultaat, want hij beschikt over een wagenpark en heeft verschillende sponsors voor het project kunnen warm maken. De professionalisering blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat tegenwoordig in de neutrale wagen iemand zit met een draagbare computer waarin het volledige rennersbestand is opgeslagen. Als een coureur lek rijdt, kan op die manier in een handomdraai nagegaan worden welk type band op zijn fiets steekt'', vertelt De Bleecker.


Loodzwaar
,,Onlangs kreeg ik van Cees Priem een telefoontje. Hij zocht nog een mecanicien voor de Ronde van Burgos en vroeg of ik me kon vrijmaken. Ik ben gegaan en twee dagen nadat ik terug thuis was uit Spanje hingen ze opnieuw aan de lijn. Ditmaal met de vraag of ik ook wou meegaan naar het wereldkampioenschap in Lissabon. Daar zal Priem aanwezig zijn met een ploeg van zes neutrale wagens.''

,,Ik heb toegezegd niettegenstaande er me als mecanicien in de neutrale wagen geen makkelijke taak te wachten staat. Zeker niet tijdens een wereldkampioenschap waarbij de renners telkens een korte omloop moeten afleggen. Bovendien is het parcours in Lissabon loodzwaar en is de kans reëel dat het peloton in vijf of zes stukken breekt. Het zal dan zaak zijn om er het hoofd goed bij te houden'', weet de Beverse fietsenhandelaar.

Vandaag al vertrekt Peter De Bleecker naar de Portugese hoofdstad, gewapend met onder andere twaalf fietsen en tachtig wielen. Veel tijd voor sightseeing zal hem wellicht niet resten: begin volgende week start de broodnodige voorbereiding en vanaf woensdag barst het eerste wielergeweld los. In sneltreinvaart volgen de wedstrijden voor vrouwen, nieuwelingen, juniores, beloften en tijdrijders elkaar dan op. Met als climax natuurlijk de titanenslag tussen de profs op zondag 14 oktober.

Corrigeer

MEER NIEUWS