Nieuwe halte Wolfstee moet Antwerpse verkeersknoop ontwarren

HERENTALS -
Als de overheid voor financiële compensaties zorgt, wil de NMBS op de spoorlijn tussen Lier en Herentals een bijkomende opstapplaats bouwen aan het industrieterrein Wolfstee in Herentals. De spoorwegmaatschappij wil hiermee de verkeersproblemen tijdens de heraanleg van de Antwerpse ring helpen verlichten. Die werken starten in juni.

Dagelijks rijden ongeveer 200.000 voertuigen over de Antwerpse ring. Tijdens de heraanleg van de R1 van juni 2004 tot oktober 2005, zal slechts de helft van het huidige verkeer gebruik kunnen maken van de ringweg. Om het verkeer niet helemaal te doen vastlopen, zijn dus ingrijpende maatregelen nodig.

,,Bijna iedere werkdag staat vanaf Massenhoven een structurele file van bijna 14 kilometer. Bij incidenten of bij regenweer breidt de file zich gauw uit tot Grobbedonk'', vertelt Leo Pardon, directeur-generaal reizigers van de NMBS. ,,Om het autoverkeer voor de file op te vangen, plannen we een opstapplaats langs de E313 ter hoogte van Herentals-Industrie''.

De plannen voorzien in een parkeerterrein voor 250 auto's, perrons en een loopbrug om de spoorlijn te kunnen oversteken. Tijdens de ochtendspits zullen zes treinen richting Antwerpen de nieuwe stopplaats aandoen. Ook De Lijn kan met busreizigers langsrijden. De naburige stations van Bouwel en Herentals vormden geen alternatief voor de halte Wolfstee, omdat ze vanaf de E313 moeilijker bereikbaar zijn''.

Om het aantal auto's richting Antwerpen te beperken, plant de NMBS nog meer ingrepen. De treinen richting Scheldestad vanuit Essen, Herentals en Brussel worden uitgebreid. Tijdens de ochtend- en avondspits worden 2.000 extra zitplaatsen gecreëerd. Daarom worden her en der de bestaande perrons verlengd. In Tielen, Bouwel en Herentals worden ook de stationsparkings vergroot. Voorts zullen, speciaal voor de havenarbeiders, bepaalde piekuurtreinen vanuit Mol en Turnhout rechtstreeks doorrijden naar het station Antwerpen-Noorderdokken. De kostprijs van al deze maatregelen wordt geraamd op 7,6 miljoen euro. De NMBS gaat ervan uit dit de overheid dit bedrag voor zijn rekening zal nemen.

,,Wij vinden dat de kostprijs voor dit soort extra inspanningen door andere instanties dan de NMBS moet worden gedragen'', zegt Leo Pardon. Als het dossier technisch in orde wil zijn voor juni, moet er binnen een paar weken wel duidelijkheid over bestaan. Omdat de plannen vooraf met de overheid zijn besproken, worden echter geen problemen verwacht voor de financiering.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees