Drastische heraanleg moet hectische verkeerssituaties indijken

OUDENAARDSESTEENWEG WORDT VEILIGER


De Oudenaardsesteenweg, tussen de Sterre en Hutsepot, wordt volgend jaar drastisch heraangelegd. Blikvanger moet een grote en langgerekte rotonde worden, een dries zoals de technici het noemen. Die symbolische poort tot de stad moet onder meer de hectische verkeerssituatie rond Don Bosco veiliger maken.

In het voorjaar begint het Vlaams Gewest met de heraanleg van de Oudenaardsesteenweg. ,,We hopen de werken tegen de daaropvolgende winter afgewerkt te hebben'', vertelde ingenieur Michiel Callens op de hoorzitting om de buurt te informeren.

Bij de heraanleg was het de bedoeling om verscheidene bestaande problemen op te lossen, zegt Callens. ,,De Oudenaardsesteenweg is nu een brede en drukke weg, waar te snel wordt gereden. Bovendien liggen de aansluitingen op de E40 en de R4 er vlak bij elkaar, wat verkeer aanzuigt en ervoor zorgt dat veel mensen daar de aansluiting tussen die twee grote wegen maken. Met de Don Bosco-school in de buurt is er vooral bij het begin en het einde van de schooluren een wirwar van af- en aanrijdende auto's, die vaak ook nog eens parkeren waar dat niet mag. De fietsstroken, die vlak naast de weg liggen, zijn onveilig. En tenslotte staat ook het openbaar vervoer er in de file, zowel op de Oudenaardsesteenweg zelf richting Sterre, als in de Tramstraat.''


Middenberm
De oplossing is een grondige hertekening van de weg. Opvallend is de aanleg van een middenberm van drie meter breed, die beplant wordt met bomen. ,,Op die manier maken we van de Oudenaardsesteenweg opnieuw de laan, de boulevard , die hij eens was.'' Maar nog meer dan die aanplantingen heeft de middenberm tot doel om het links afslaan onmogelijk te maken.

Het draaien moet dan vooral gebeuren in de buurt tussen Bollebergen en de Tramstraat. Daar komt een hippodroomachtige rotonde, die ook met een rij lindebomen en paardenkastanjes zal worden beplant. ,,Die zogenaamde dries moet zo'n beetje de toegangspoort tot de Gentse bebouwde kom aangeven'', zegt Callens. ,,Wie die nadert, voelt ook onbewust dat daar een ander gebied begint.''

De dries zorgt ervoor dat het verkeer er langzamer zal rijden. Volgens enkele kritische buurtbewoners zal het verkeer er zelfs helemaal stilstaan. En ook hier moet je voor alle zijstraten rechts afslaan. Voor de zwakkere weggebruikers komt er een dubbelrichtingsfietspad , en er komt ook een oversteekplaats met verkeerslichten. Die moet vooral de schoolgaande jongeren veilig naar de overkant helpen.

Maar er zijn ook andere maatregelen om de snelheid vanaf de Hutsepotstraat richting Sterre naar beneden te halen. ,,De rijstroken worden er versmald'', zegt Callens. ,,De rechterrijstrook houdt maar 3 meter over, de linkerstrook met 2,9 meter nog iets minder.''


Kritiek
,,Zoals gewoonlijk in de bebouwde kom komt het fietspad vlak naast de rijweg, met pas tussen dat fietspad en het trottoir de parkeerstrook'', zei Callens. Dat laatste stootte wel op kritiek. Want waarom een middenrijstrook met bomen, maar geen barrière om de fietsers te beschermen, betoogden nogal wat buurtbewoners.

,,Het fietspad wordt wel verhoogd aangelegd'', zegt Callens. ,,Op die manier is het al een stuk veiliger voor de fietser. Bovendien moeten de bomen en het laaneffect ook zorgen dat automatisch minder hard wordt gereden.''

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees