Gecontroleerde toekenning vlieg-tijdstippen helpt bij geluidsquota

Neutrale hand deelt slots uit

ZAVENTEM -
De luchthaven van Zaventem heeft eindelijk een neutraal orgaan dat de slots uitdeelt. Dat zijn de start- en landingstijden. Een ordentelijke slot-verdeling stroomlijnt het luchthavengebruik maar kan ook een handje helpen in het geluidsbeleid.

Alle luchthavens waar de vraag om te vliegen groter is dan de capaciteit, hebben slots nodig om het piekende vliegverkeer te kanaliseren. Een slot is een tijdstip dat een luchtvaartmaatschappij toegewezen krijgt om te landen of op te stijgen.

Zaventem geldt als volledig gecoördineerde luchthaven, dat wil zeggen dat alle vluchten via slots worden geregeld sinds 1989. Een officieel neutraal orgaan dat die slots toekent, was er nog niet. In oktober werd de vzw Brussels Slot Coordination (BSC) boven de doopvont gehouden en het prille organisme stelde zichzelf gisteren aan het publiek voor.

Edwin Coddé (ex-Sabena en al een tijdlang met de slots bezig) heeft er de leiding van. In de raad van bestuur zitten de grote luchthavenspelers Biac, Sabena, Sobelair en EAT (DHL). Virgin is medestichter. Met het faillissement zullen de Sabena-afgevaardigden vervangen worden.

De slots worden toegekend op basis van wereldwijd aanvaarde regels. Belangrijke zijn de historische rechten. Wie al op de luchthaven vloog heeft recht om dat de komende seizoenen te blijven doen, ten nadele van nieuwkomers. Wie minder dan 80 procent van zijn slots ongebruikt laat moet ze nadien wel vrijgeven.

,,Slots worden tweemaal per jaar toegekend maar de praktische verdeling wijzigt dag na dag,'' aldus Edwin Coddé. ,,maatschappijen spelen ze naar elkaar toen, ze schrappen of veranderen hun bestemmingen''.

Omdat Zaventem volledig gecoördineerd is, kunnen de vliegbewegingen goed in kaart gebracht worden. Dat kan helpen bij het milieubeleid en de beheersing van de geluidsoverlast. Zo kunnen de geluidquota, eenvoudig gesteld het totale aantal toegelaten decibels, beter berekend worden.

,,Maar het is niet de slot-coördinator die de milieubepalingen mag opleggen,'' waarschuwt Herman Neukermans, van BIAC en tevens bestuurder van BSC, ,,hij treedt niet op als politieagent. Dat kan alleen de luchthavenautoriteit. Wel kan hij een maatschappij erop wijzen dat een welbepaald type toestel vanwege geluidsredenen geen kans maakt hier te mogen opereren.''

Door het verdwijnen van Sabena is er grote vraag naar slots op Zaventem ontstaan. Coddé heeft voor volgend jaar 260.000 aanvragen binnen terwijl er dat normaal 240.000 zouden zijn. Er is niet één slokop maar Virgin blijkt een grote gegadigde. (TY)

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees