Vlaming Frederik Du Chau draait met succes films voor Disney, maar blijft realistisch

'Hollywood is een vampier'

Foto: © 'cia Jansen

Er wordt wel eens lacherig gedaan over regisseurs die 'sprekende hondenfilms' draaien, maar het zal Frederik Du Chau worst wezen. De Vlaming die voor Disney 'Underdog' regisseerde, hield aan die familieprent een huis in San Francisco over. Jo De Ruyck

Zijn Gentse tongval is nog altijd sterker dan zijn Amerikaans accent, ook al woont en werkt Frederik Du Chau (41) al 17jaar in Amerika. Daar maakt hij de droom van menige regisseur waar: films draaien in Hollywood, en nog wel voor Disney. Voor de kampioen van de teken- en familiefilm heeft Du Chau Underdog gedraaid. Het verhaal van de klunzige beagle die het tot superheld schopt, is geen baanbrekende cinema, maar Frederik Du Chau heeft er geen probleem mee netjes binnen de lijntjes te kleuren. 'Als je voor de grote Hollywoodstudio's werkt, dan leer je te leven met de voor- en nadelen. Positief is dat je heel goed betaald wordt en dat je een berg speelgoed krijgt om je film te draaien. Je hebt budgetten waarvan je gaat duizelen.'

Maar studio's werken toch volgens een formule die veel beperkingen met zich brengt?

Frederik Du Chau: 'Dat is het nadeel: de studio zegt tot in de details hoe het moet. Mij stoort dat niet: ik slaag er altijd weer in binnen de formule creatief te zijn. Bovendien is op de set staan mijn lust en leven. Tussendoor maak ik tijd vrij om mijn eigen ding te doen. Zo werk ik nu bijvoorbeeld aan een strip waarin ik het verhaal van mijn eigen start in Hollywood vertel, inclusief alle messen die ik mijn rug geplant heb gekregen. Ik doe dat wel via een dierenfabel. Het ziet er allemaal familievriendelijk uit, maar wat die beestjes zeggen, is het vreselijkste dat je kunt meemaken.'

De weg naar Hollywood is er dus eentje vol verraad?

'Hollywood is een slagveld. Het is nog veel erger dan mensen zich kunnen inbeelden.'

Vertel.

'Ik moet natuurlijk een beetje uitkijken, want ik zit hier tenslotte om te vertellen over een Disneyfilm. Laat ik zeggen dat er in Hollywood wordt gelogen dat het niet mooi meer is. Het is een business waarin ze je vandaag gouden bergen beloven en je morgen doodleuk aan de deur zetten. Dat heeft te maken met de mensen die er de beslissingen nemen. Dat zijn niet de sterren noch de regisseurs, maar zakenlui en advocaten die alleen dollartekens in hun ogen hebben. Dat is niet nieuw. Shakespeare had daar al problemen mee. Alles draait altijd om geld.'

Krijgt u daar na een tijd niet genoeg van?

'Ach, filmen is mijn werk en het is stukken aangenamer dan acht uur in een kantoor te zitten. Bovendien word ik vet betaald om te doen wat eigenlijk altijd mijn droom is geweest. Zolang het plezier dat ik uit het filmen puur groter is dan alle kuiperijen, ga ik er mee door.'

U verdient goed uw boterham. Hoe goed is goed?

'Ik verdien per maand een bedrag met zeven cijfers. In dollars welteverstaan, en je moet ook bedenken dat leven in Los Angeles en San Francisco duur is. Naast mijn huis aan zee in L.A. heb ik in het centrum van San Francisco een penthouse. Mijn vrouw werkt in San Francisco, dus dat is makkelijk. Het huis in San Francisco heb ik trouwens betaald met wat ik heb verdiend aan Underdog.'

Zit uw vrouw ook in de film?

'Ze is wel Amerikaanse, maar geen filmster. God beware me! Ze werkt in een hightechbedrijf. Koppels die allebei carrière willen maken in de film, maken geen schijn van kans. Hollywood is een vampier die je leegzuigt, zodat je niets overhoudt om in je relatie te investeren.'

Underdog heeft tot dusver 43miljoen dollar opgebracht. Is uw baas daar tevreden mee?

'Ja, dat is voldoende, zeker gezien de concurrentie van de andere zomerfilms zoals The Bourne Ultimatum, waartussen Underdog is uitgebracht. Het is natuurlijk geen hit als Racing stripes (zijn animatiefilm over een zebra, nvdr.) dat is geweest. En ja, ooit zal ik meer geld moeten opbrengen om aan de bak te blijven komen. Maar voorlopig is dit genoeg om opnieuw een film te mogen draaien.'

Hebt u ondertussen al enige naam gemaakt in Hollywood?

'Er blijft alvast geen enkele deur gesloten voor mij. Ik praat met Steven Spielberg over zijn Kuifjefilm en ik ga als vriend uit logeren bij James Belushi (die in 'Underdog' speelt, nvdr.). Maar heb ik een grote naam? Nee, omdat me dat niet interesseert. Ik kan ervoor zorgen dat ze over twee maanden tot in Vlaanderen horen dat ik de belangrijkste regisseur van heel Hollywood ben. Het volstaat elke maand 5.000dollar te besteden aan een agent die mijn promotie verzorgt en me in elk magazine en in elke tv-show binnenloodst. Maar dat heeft zijn prijs en dat is het mij niet waard.'

Zou het dan niet kunnen lonen?

'Ik denk het niet. Na het succes van Racing stripes heb ik ook zonder al die persoonlijke marketing projecten aangeboden gekregen die 200miljoen dollar kosten. Daarvoor hoef ik het niet te doen en voor het sterrengehalte wíl ik het niet doen.'

Woon je in L.A. eigenlijk tussen de sterren?

'Nee, ik hoef geen ster als buurman, ik moet niet zo nodig dineren naast Julia Roberts of Tom Cruise. En eerlijk gezegd: ik kan het me met mijn salaris, waar ik erg blij mee ben, niet veroorloven tussen de sterren te wonen.'

Jan Verheyen en Erik Van Looy hebben het met weinig succes geprobeerd in Hollywood en nu is ook Dominique Deruddere vertrokken. Waar zit het geheim om het ginds als Vlaming te maken?

'Ik ga niet zitten preken van zo en zo moet je het aanpakken, maar twee factoren zijn belangrijk. Eén: je moet het willen. Twee: je mag nooit opgeven. Toen ik nog aan de Academie in Gent studeerde, wou ik al in Amerika animatiefilms draaien. De enige die me toen niet uitlachte en begreep, was Raoul Servais. Mijn medestudenten schreeuwden in koor dat ik kunst moest maken. Onzin. Ik wist tenminste waar ik zou uitkomen, zij met hun kunstgedoe niet.'

'Ik krijg soms de indruk dat Vlaamse cineasten die naar Hollywood vliegen, dat niet of onvoldoende weten. Ze lijken het omslachtige ontwikkelingssysteem waar films door moeten eer ze tot stand komen niet door te hebben, laat staan dat ze voldoende pushen en zwoegen om zo'n film gedraaid te krijgen. Want vanzelf gaat het nooit. Om maar te zwijgen van het dédain waarmee sommigen op de Amerikaanse cinema neerkijken... tot ze natuurlijk een telefoontje van ginder krijgen en meteen op het eerste vliegtuig springen.'

Hoe lang heeft het geduurd voor u aan de bak kwam?

'Ik heb voor grote animatiestudio's kunnen werken, ik heb nooit in mijn auto hoeven slapen of overleven op pizza's. Ik heb er ondertussen drie grote films gedraaid maar uiteindelijk heeft het toch vijftien jaar geduurd voor ik een hit had.'

Komt u eigenlijk nog vaak naar Vlaanderen?

'Als ik in Londen werk, dan kom ik telkens even goeiedag zeggen aan mijn ouders in Mariakerke.'

Zou u een Vlaamse film willen draaien?

'Dolgraag! Ik heb de rechten op enkele Belgische stripverhalen, maar geen enkele producent wil ze blijkbaar met mij verfilmen. Vreemd, toch?'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees