Waterwegen en Zeekanaal niet ingelicht over afbraak

Blijvende discussie rond Van Beethovenbrug

MECHELEN - De soap rond de nieuwe brug tussen Lamot en Vismarkt blijft maar duren. Na massale kritiek werd al snel beslist dat de brug zou verhuizen. Ondertussen zou de stad echter geen verdere stappen hebben ondernomen om de verhuisplannen ook echt te realiseren.

Op 21 april werd de omstreden voetgangersbrug geïnstalleerd. De moderne constructie van 30 ton staal moest een architecturaal paradepaardje worden van de Mechelse binnenstad. 'Niet iedereen zal de brug misschien even mooi vinden', sprak burgemeester Bart Somers (Open Vld) toen. Profetische woorden, zo bleek achteraf.

In een mum van tijd werd de brug door de Mechelaars omgedoopt tot de 'Lamottige' brug. Werkelijk niemand leek tevreden met het ontwerp ervan, vooral omdat het zicht van op de terrasjes van de Vismarkt helemaal werd bedorven. Het stadsbestuur zag zijn fout spoedig in, en besliste een week later al dat de brug na de zomer zou verhuizen naar het Tivolipark. In afwachting van een nieuwe brug zou er dan opnieuw een tijdelijke brug worden geplaatst.

Bouwheer niet op de hoogte

Bouwheer van het hele project is Waterwegen en Zeekanaal. Zij stonden garant voor een prijskaartje van maar liefst 450.000 euro. Ondanks die aanzienlijke investering werden zij echter officieel nog steeds niet op de hoogte gesteld van de verhuisplannen van de stad: 'Via de media hebben wij de boodschap gekregen dat ze de brug willen verplaatsen. Officieel heeft de stad Mechelen ons dit wel nog niet meegedeeld', zegt afdelingshoofd Wim Dauwe. 'Op 14 juni is er een overleg gepland. Dan zullen wij vermoedelijk te horen krijgen wat de visie is van de stad. Wat voor ons van belang is, is dat de extra kosten niet worden betaald door Waterwegen en Zeekanaal. Op voorwaarde dat de noodzakelijke bouwvergunningen worden verkregen, hebben wij geen problemen met een verhuis. Zolang de wet maar gerespecteerd wordt', aldus Dauwe.

Storm in een glas water

Vlaams parlementslid en Mechels gemeenteraadslid Marc Hendrickx (N-VA) kaartte de hele affaire aan. Hij stelde op 9 mei aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de vraag of Waterwegen en Zeekanaal werd betrokken bij de besluitvoering, en of er reeds een akkoord was over de financiering van de afbraak.

'Ik kreeg het antwoord dat Waterwegen en Zeekanaal nog geen concrete vraag of voorstel hierover had ontvangen. Dat er ondertussen een overleg gepland staat, is volgens mij enkel en alleen het gevolg van mijn vraag', vertelt Hendrickx.

Volgens Mechels burgemeester Bart Somers is het allemaal niet meer dan een storm in een glas water: 'Op 14 juni zitten wij samen met de Vlaamse Bouwmeester en Waterwegen en Zeekanaal om te bekijken hoe we dit gaan aanpakken. Het ligt voor de hand dat de kostprijs van de verplaatsing en de nieuwe brug voor de rekening is van de stad Mechelen. De formele vraag werd misschien nog niet gesteld, maar het is evident dat Waterwegen en Zeekanaal wel degelijk op de hoogte is van onze plannen.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio