Koen Vanmechelen stelt Open University of Diversity voor

Kunst en wetenschap in gelatinefabriek

De gelatinefabriek is het grootste privémuseum en atelier van Limburg.if Foto: © if

HASSELT - Kunstenaar Koen Vanmechelen opende in zijn atelier aan de Hasseltse Kanaalkom de Open University of Diversity (Opundi). Hij wil er kunstenaars en wetenschappers uit verschillende disciplines samenbrengen om na te denken over diversiteit.

De werkruimte van Koen Vanmechelen is al jaren ondergebracht in een deel van de negentiende-eeuwse gelatinefabriek van Hasselt. Tot vorig jaar deelde hij de grote hallen met architect Alfredo Di Gregorio. Toen die verhuisde naar kasteel Borghoven in Piringen, maakte de 46-jarige kunstenaar van de gelegenheid gebruik om zijn werkplek te verruimen tot drieduizend vierkante meter. Het is meteen het grootste privémuseum en atelier van Limburg.

De uitbreiding ging gepaard met een grote investering. Of dat allemaal rendabel is? ‘De bekende curator Peter Noever heeft me onlangs gezegd: Art is a risk. Wel, ik wil dat risico nemen', benadrukt Vanmechelen, die de gebouwen eveneens openstelt voor iedereen die meewerkt aan zijn Open University of Diversity.

Voor de voorstelling van Opundi kwam heel wat volk uit de artistieke, juridische en wetenschappelijke wereld naar de Kanaalkom afgezakt. Enkele opvallende aanwezigen: strafpleiter Jef Vermassen, kunstenaar Jan Fabre, kinderpsychiater Peter Adriaensens en geneticus Jean-Jacques Cassiman. Zij kwamen hun visie geven op diversiteit, het centrale thema in het denken van Koen Vanmechelen.

Globalisering

Zijn beeldend werk varieert van schilderijen en tekeningen tot glaswerk, installaties, fotografie, video en houten sculpturen. De rode draad doorheen die expressievormen is de kip, die hij als een gigantische metafoor ziet voor politieke, ethische, filosofische en wetenschappelijke kwesties. Globalisering, de multiculturele samenleving, genetische manipulatie, integratie: het is slechts een greep uit de maatschappelijke thema's die hem bezighouden.

Zijn werk is gespreid over drie internationale projecten. Het eerste is The Cosmopolitan Chicken Research Project, een mondiaal project waarmee hij sinds 1998 via de kruising van nationale rassen op zoek is naar de ultieme kip als symbool van de diversiteit in de wereld.

Kindermishandeling

Het tweede is de Cosmogolem. Wereldwijd verspreidde hij enkele tientallen houten reuzensculpturen, die geregeld van plaats veranderen. Op de plaats van het hart zit een houten deurtje, waarin kinderen en volwassenen brieven en objecten kunnen stoppen. De Cosmogolem staat symbool voor de wereldburger, die voor iedereen openstaat. Kinderpsychiater Peter Adriaenssens haalde een exemplaar naar zijn Vertrouwenscentrum Kindermishandeling in Leuven. De houten reus raakte vooral bekend door een campagne van Ketnet.

The Walking Egg is een wetenschappelijk-artistiek project dat vragen stelt over de menselijke identiteit. De klemtoon ligt op vruchtbaarheid in ontwikkelingslanden en wordt gesteund door de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties. Tijdens de voorstelling van Opundi werd het project toegelicht door Mario Merialdi, coördinator van een van de departementen van de WHO.

Alden Biesen

Vorige week zat Koen Vanmechelen nog in Nicaragua, twee dagen na de voorstelling van Opundi vertrok hij naar New York. Hij brengt meer tijd door in het vliegtuig dan in de auto, maar in het najaar wordt hij heel zichtbaar in eigen regio. Dan heeft hij een grote solotentoonstelling in Alden Biesen, die Combat gedoopt werd. De expo wordt gecureerd door Lut Maris van galerie De Mijlpaal in Heusden-Zolder.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio