Delhaize- smurfen verpulveren records

Delhaize- smurfen verpulveren records

rr
Foto: © NO BYLINE

BRUSSEL - De spaaractie voor smurfenstickers in de supermarktketen Delhaize verpulvert alle records. Een maand voor het einde van de actie zijn al 30miljoen zakjes -in totaal 150 miljoen stickers- en een half miljoen stickeralbums de deur uit.

Per aankoopschijf van 20euro ontvangen Delhaize-klanten sinds 19juni een zakje met vijf smurfenstickers. 'Een schot in de roos', bevestigt Katrien Verbeke van Delhaize, 'al waren we vrij zeker van ons stuk. De smurfen vieren dit jaar hun vijftigste verjaardag en zijn populairder dan ooit. Op welk cijfer Delhaize denkt of hoopt uit te komen, wou de woordvoerster niet kwijt.

Ook bij Panini is men heel tevreden over het resultaat. Het plakboek Euro2008 verkocht vlot 25miljoen zakjes, maar dat Belgische record is inmiddels gesneuveld.

Wie tegenwoordig in een Delhaize aan de kassa aanschuift, voelt de smurfenkoorts meteen. 'Zeer weinig mensen weigeren de plaatjes. En als dat al eens gebeurt, is de kans reëel dat de volgende in de rij de zakjes meteen vraagt voor zijn kind of kleinkind', lacht Katrien Verbeke. 'Het lijkt wel of we het sociaal contact bevorderen.'

'Toen ik de eerste reclameaffiches zag opduiken, wist ik meteen dat dit een schitterende commerciële zet was van Delhaize', aldus Ida Philips van het familiemarketingagentschap Kids2. 'Delhaize kweekt hiermee veel sympathie bij jonge gezinnen met kinderen, een doelgroep waar het traditioneel minder sterk staat.' Volgens de marketeer stond het succes van de actie dan ook in de sterren geschreven. 'Een verzamelactie bevordert de klantentrouw, op voorwaarde dat het verzamelobject voldoende aantrekkingskracht heeft. En dat is met de smurfen zeker het geval. Zij overbruggen verscheidene generaties. De jonge moeders van vandaag zijn met de blauwe wezentjes opgegroeid. Je mag dat jeugdsentiment en de rol van de moeders als verklaring voor het succes niet onderschatten.'

'Het doet mij allemaal een beetje denken aan de flippo-rage van enkele jaren geleden', zegt Philips. Ook toen zagen we moeders op kantoor massaal flippo's ruilen voor hun kinderen. Voeg daar nog bij dat je voor de stickers niet hoeft te betalen, en je begrijpt meteen het massa-effect dat nodig is om van een rage te kunnen spreken.' (krs)



Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees