Ben Crabbé haalt 750.000kijkers 'ondanks' VTM-soap 'Sara'

Blokken scoort op zijn sokken

Blokken scoort op zijn sokken

Ben Crabbé's 'Blokken' scoort sterk: 'We verliezen duidelijk geen kijkers aan Sara.' Pieter-Jan Vanstockstraeten
Foto: © Pieter-Jan Vanstockstraeten

Kerstmis valt vroeg voor Ben Crabbé en 'Blokken'. Het spelprogramma haalt 750.000kijkers, wat meestal pas in december gebeurt. 'Blokken' kost de VRT daardoor steeds minder, zegt Ben Crabbé.



Het spelprogramma Blokken blijft een fenomeen. Maandag haalde het 687.000kijkers, dinsdag 733.000 en woensdag 743.000kijkers. Dat is geen record, maar wel ongewoon voor oktober. Dat zegt ook presentator Ben Crabbé. 'Meestal gaan we aarzelender van start en halen we die 750.000kijkers pas tegen december en januari. Ons zogenaamde marktaandeel is nog indrukwekkender: 42 of 43procent.' Het cijfer betekent dat om halfzeven 43procent van alle tv-kijkers afstemmen op Blokken.

Een verklaring voor het vroege succes van Blokken heeft Ben Crabbé niet. Duidelijk is wel dat rechtstreekse concurrent Sara op VTM géén concurrent is. De telenovelle scoort zelf uitstekend met 470.000kijkers. 'We verliezen duidelijk geen kijkers aan Sara', zegt Crabbé. 'Ik vermoed dat VTM met Sara kijkers aanspreekt die anders om halfzeven geen tv zouden kijken. Jonge meisjes, bijvoorbeeld. Ik zie Blokken niet beter scoren dankzij Sara. Het is niet omdat je niet naar Sara kijkt, dat je uit reactie naar Blokken kijkt.'

Veel heeft tv-beest Crabbé niet van Sara gezien. 'Hooguit vijf minuten. Wat ik zag, vond ik er goed uitzien. Veel van die programma's baden in dat witte keukenlicht, dat is hier niet het geval.'

Blokken brengt in elk geval zijn geld op voor de VRT, waar de kostprijs van programma's stof tot veel discussie is. 'Blokken kost werkelijk ongelooflijk weinig als je rekening houdt met de opbrengst. Al meer dan veertien jaar geven we een prijs weg die amper duizend euro kost, terwijl er kwissen zijn waar je met één vraag 25.000euro kunt verdienen. We proberen Blokken constant beter te maken. Dikwijls is geprobeerd de tweede ronde aan te passen. Elke keer was de conclusie: niet slecht, maar ook niet beter dan het origineel.'

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees