Windstil rond aantrekken budgetluchtvaartmaatschappijen

Verhaal van gemiste kansen

Verhaal van gemiste kansen

Michel Maertens: 'We werden bedankt voor bewezen diensten en vervangen door een uit politici samengestelde raad van bestuur.'vln Foto: © Dany Van Loo

OOSTENDE/BRUGGE - De vzw Toeristische Ontsluiting heeft meer dan een jaar na haar oprichting nog steeds geen beslissing genomen over het aantrekken van budgetluchtvaart- maatschappijen naar Oostende. 'Een deal met Ryanair was bijna rond', zegt Michel Maertens.

Het was aangekondigd voor 30 maart, maar tot op vandaag heeft de vzw Toeristische Ontsluiting West-Vlaanderen nog steeds niet beslist met welke vliegtuigmaatschappijen ze in zee wil gaan op de luchthaven van Oostende. De vzw werd destijds opgericht om promotie te maken voor de stadsbestemmingen Oostende en Brugge, toen de Ierse maatschappij Ryanair liet weten geïnteresseerd te zijn om weer op Oostende te vliegen. De vzw kreeg voor het aantrekken van nieuwe luchtverbindingen een jaarlijks budget van 900.000euro ter beschikking.

Over de reden van het uitstel wil de voorzitter van de vzw, Jean-Marie Bogaert (NV-A) niets kwijt. 'We hebben op vraag van de overheid hiervoor een Europese aanbesteding moeten uitschrijven en dat brengt geheimhoudingsplicht met zich mee. We moeten ons ook niet vastpinnen op een bepaalde datum', zegt Bogaert afgemeten.

Die werkwijze gaf, naast de budgetluchtvaartmaatschappijen, ook de kans aan andere maatschappijen om een voorstel te doen.

Michel Maertens, eigenaar van hotel Navarra in Brugge, maakte deel uit van de werkgroep die destijds het voorbereidend werk leverde en was al jaren een van de pleitbezorgers om Ryanair opnieuw naar Oostende te halen. Hij heeft er allerminst een goed oog in en spreekt van gemiste kansen en een ronduit verkeerde aanpak. 'Een deal met Ryanair was vorig jaar al zo goed als rond', fulmineert hij. 'Drie vluchten per week, twee bestemmingen: Barcelona en Faro. Er moesten alleen nog enkele praktische afspraken gemaakt worden. Alles was terdege voorbereid door een groep deskundigen met een belangrijk doel voor ogen: toeristen vlug en voor een interessante prijs naar hier brengen en niet omgekeerd. Onder meer Marcel Buelens, voormalig gedelegeerd bestuurder van de luchthaven in Charleroi, maakte deel uit van onze werkgroep. We weten allemaal wat Ryanair daar betekent. Maar we werden bedankt voor bewezen diensten en vervangen door een uit politici samengestelde raad van bestuur. Het dossier was meteen ook om zeep, onder meer door een foutieve communicatie. Een Europese aanbesteding was trouwens niet nodig voor een luchthaven met minder dan twee miljoen passagiers', zegt de boze Michel Maertens.

Marc Vanpaemel, fractieleider van Groen! In de provincieraad vindt het dan weer niet kunnen dat de vzw Toeristische Ontsluiting de verslagen van de raden van bestuur en van de algemene vergadering ondanks herhaaldelijke oproepen niet overmaakt aan de provincieraadsleden. Hij stelde daarover een schriftelijke vraag aan gedeputeerde Guido Decorte (CD&V). 'Ik heb nog andere vragen in verband met dit dossier', stelt hij. 'Ik wil wel eens weten hoeveel inkomende toeristen er tot nu aangekomen zijn op de luchthaven die gefinancierd zijn door de vzw en hoe het gesteld is met de Europese oproep.'

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio