Populaire Leuvense appelen opnieuw in winkelrekken

Belgische Kanzi appel verovert Europese markt

Belgische Kanzi appel verovert Europese markt

Poolse plukkers aan de oogst in Haspengouw.els Foto: © Egide Lismond

SINT-TRUIDEN - De appeloogst is volop aan de gang. Sorteer- en verpakkingslijnen van Veiling Haspengouw draaien op volle toeren en vanaf morgen ligt de eerste Kanzi in de winkelrekken.

Jaarlijks neemt de productie van dit typisch Belgisch product toe en stilaan verovert het Europa. 'Kanzi is een blijver op de Europese markten. Andere variëteiten, zoals Rubens en Junami, die tien jaar geleden gelijktijdig met Kanzi werden gelanceerd, trappelen ter plaatse of verdwijnen. Maar de productie van Kanzi neemt in België en Europa jaarlijks toe. De appel valt in de smaak van de consument, de productie ligt hoog en de prijzen zijn gunstig voor de producent. De telers kregen de afgelopen seizoenen een middenprijs van 0,90 cent per kilo. De middenprijs voor andere variëteiten ligt op 0,45 cent', stelt Renaat Kuipers, directeur van Veiling Haspengouw vast.

Kanzi is een kruising van Gala en Braeburn en werd door Better3Fruit in Leuven ontwikkeld. Op dit ogenblik wordt Kanzi geproduceerd en verkocht in Nederland, Duitsland, Italië, Engeland, Zwitserland en Oostenrijk. België verwacht dit jaar een oogst van 8.000 ton en dat is 15 procent van de Europese productie. 'We sturen de productie, de verkoop en de prijzen in afspraak met onze Europese partners. Over twee jaar mikken we in Europa op een productie van 100 miljoen kilo en dan beslissen we of de markten nog meer Kanzi aankunnen. Na 15 jaar moeten de eerste bomen ook worden vervangen. Telers staan te trappelen om Kanzi-bomen aan te planten, maar we beperken bewust de uitbreiding. Kanzi hoort, samen met Pink Lady en Jazz thuis in de toprassen. We willen de supermarkten het jaar rond bevoorraden, voeren overschotten naar andere Europese landen uit of importeren bij een tekort op de Belgische markt. De consument beschikt in heel Europa tot mei over de nieuwe variëteit. Met Kanzi kunnen we ook de risico's spreiden. De appel is een alternatief voor Jonagold, die een monocultuur voor telers dreigde te worden', merkt commercieel directeur Etienne Leclère op.

Teler Ghislain Francis (51) uit Engelmanshoven heeft zijn oogst gespreid over peren, Jonagold en nieuwe rassen. 'Kanzi brengt meer op. De appel oogt mooi en kleurt mooi rood bij lage nachttemperaturen en met veel zon overdag.' 'Met Kanzi willen we een positief verhaal brengen, klagen we niet over hagel en tonen we de lichtpunten in de fruitteelt', besluit Etienne Leclère.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio