Snelle treinverbinding tussen Europese wijk en luchthaven

Grootste ondergrondse werken ooit in Brussel

Grootste ondergrondse werken ooit in Brussel

De ondergrondse werken aan de nieuwe tunnel zijn volop aan de gang.rdb Foto: © rdb

BRUSSEL - Infrabel en zijn partners starten vandaag met de werken die de spoorlijn Halle-Vilvoorde zullen verbinden met de nieuwe spoortunnel Watermaal-Schuman-Josaphat. Het gaat om de grootste ondergrondse werken ooit in Brussel.

255.000 kubieke meter uitgegraven grond, 82.000 kubieke meter beton, 11.783 kubieke meter staal ofwel vier keer het gewicht in staal van het Atomium. Indrukwekkende cijfers die boven de grond amper waarneembaar zijn. Maar diep onder de Plaskywijk werken 200 arbeiders naarstig aan een nieuwe spoortunnel die er eind 2015 zou moeten afgewerkt zijn. Dit weekend start een beslissende fase voor de werf die werd opgestart in 2008.

Tijdswinst

De nieuwe spoorlijn moet de Europese wijk en de luchthaven beter verbinden. Dat zou een tijdswinst van ongeveer twintig minuten kunnen opleveren. 'Voornamelijk onder de Plasky wijk situeren zich de belangrijkste werken. Daar worden een oude en de nieuwe tunnel met elkaar verbonden', legt Thomas Baeken van Infrabel uit.

'Om dit mogelijk te maken hebben ingenieurs een gigantische betonnen structuur rond de aansluitingszone gebouwd. Tot zaterdag 31maart zullen onze mensen, binnen deze nieuwe structuur, 120meter van de bestaande tunnel van de spoorlijn Halle-Vilvoorde afbreken. In totaal zal er niet minder dan 7.000kubieke meter puin en grond worden geëvacueerd van de site. Daar zullen dan twee spoorlijnen samenkomen.'

Uiterst ingrijpende werken die ook veel coördinatie met de buurtbewoners vergt. De tunnel wordt namelijk gebouwd onder een bewoonde wijk, waardoor de funderingen van woningen op de nieuwe tunnel komen te rusten.

Trillingen

'Daarom hangt er aan elke woning een bewegingssensor. Elk uur van de dag wordt de situatie bekeken en worden mogelijke trillingen in kaart gebracht. Zo kunnen we verzakkingen tegenwerken. Mochten er na afloop toch nog problemen opduiken, dan zullen wij daar uiteraard voor opdraaien.'

De tunnel Watermaal-Schuman-Josaphat is een cruciale schakel binnen het Gewestelijk ExpressNet (GEN). Het kostenplaatje voor Infrabel draait uit op 337 miljoen euro. Beliris draagt nog eens 42 miljoen extra bij voor het project.

Om veiligheidsredenen zullen er vanaf maandag 26 maart tot en met vrijdag 30 maart geen reizigerstreinen rijden tussen de stations Evere en Delta. Meer info op www.nmbs.be.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio