Werkplaats in Oostende reinigt jaarlijks 30.000 treinen

NMBS gunt publiek blik achter de schermen

© © Dominique Jauquet

© © Dominique Jauquet

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

De NMBS opent dit weekend de deuren van haar werkplaatsen. In Oostende kan je zaterdag en zondag kennismaken met de tractiewerkplaats in de Sloepenstraat, waar 384 medewerkers dag en nacht instaan voor het onderhoud van de treinen.

Tekst en foto's Dominique Jauquet

De NMBS wil met het initiatief ‘Open Dagen. 24u bij NMBS' haar klanten en het grote publiek een blik achter de schermen van de spoorwegmaatschappij gunnen. ‘De NMBS wordt door veel mensen gezien als een geheel van treinen en stations. Maar er komt heel wat bij kijken om de treinen aan het rijden te krijgen. Het spoorwegpersoneel werkt 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven om de treinreizigers veilig en op tijd op hun bestemming te krijgen', zegt chef Andres Corthier.

‘De werkplaatsen zijn een belangrijke schakel in dat proces. Een goed onderhoud en vakkundige herstellingen verzekeren de veiligheid en stiptheid van de treinen, maar ook het comfort van de reiziger. De NMBS beschikt in haar werkplaatsen over de nodige kennis en met de open dagen willen we die tonen aan het grote publiek', aldus Corthier.

30.000 treinen

De tractiewerkplaats in Oostende ligt in de Sloepenstraat en omvat een terrein van negentien hectare, waarvan twee hectare gebouwen. Er werken zo'n 384 mensen. ‘De belangrijkste activiteiten in de werkplaats zijn het uitvoeren van onderhoud, herstellingen en controles, en het reinigen van de toestellen. Per dag rijden een twintigtal locomotieven of motortoestellen de werkplaats binnen en om de drie dagen wordt aan zo'n 200 rijtuigen gewerkt. Per jaar worden gemiddeld 30.000 treinkasten gereinigd.

In de toekomst gaat de werkplaats uitbreiden. Er wordt een voorhal bijgebouwd om wiel- en draaistellen op te slaan, er worden daken vernieuwd, en ook de werkputten worden dieper gemaakt', zegt verantwoordelijke Filip Bernaert. Op de tractiewerkplaats in Oostende werken 384 mensen, maar de NMBS is momenteel nog op zoek naar dertig extra technici.

Wiel weegt twee ton

Geert De Bie (51) werkt al 34jaar bij de spoorwegen, sinds drie jaar in Oostende. ‘Voordien was ik actief in Merelbeke en Zeebrugge. Op de werkplaats in Oostende moet ik vooral de treinwielen vervangen. Als een wiel 200.000 kilometer heeft afgelegd, dan wordt het vervangen en bijgesteld. Een wiel weegt twee ton, het vervangen duurt 45 minuten', zegt Geert De Bie.

De opendeurdagen vinden plaats op zaterdag 8 en zondag 9oktober. De werkplaats is vrij te bezoeken, langs een parcours dat een uur in beslag neemt. Er zijn pendeltreinen voorzien in het station van Oostende. Op

kan u een fotospecial bekijken.

Video

Keuze van de redactie

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio