Kruispunt ring met Kortrijksesteenweg opnieuw open voor verkeer

‘Werf der Traagheid' is eindelijk (bijna) af

Foto: © Frederiek Vande Velde

GENT - Auto's kunnen opnieuw vlot over de Gentse stadsring rijden want de ‘Werf der Traagheid' aan de Kortrijksesteenweg is klaar. Bijna toch, want op de toeritdosering is het nog even wachten. De hele buurt slaakt na ruim twee jaar van zware werkzaamheden een diepe zucht van opluchting.

Nadat de laatste kranen en werfwagens waren verdwenen, werd het kruispunt van de Charles De Kerchovelaan met de IJzerlaan gisterenavond rond 17uur opnieuw opengesteld voor het verkeer. Eindelijk, want de files die de wegwerkzaamheden zes maanden lang veroorzaakten, waren ondraaglijk.

Het openstellen van het kruispunt markeert het einde van ruim twee jaar werken aan de as naar het Sint-Pietersstation. In oktober 2009 begonnen de eerste werkzaamheden aan de Elisabethlaan, in 2010 was de Kortrijksesteenweg aan de beurt en in april 2011 de IJzerlaan.

Calvarietocht

‘Het kruispunt zou in de zomer van 2010 al af zijn', foetert Ronnie Keisse van café De Karper. ‘Maar alles heeft een pak langer geduurd dan beloofd was. Heel wat zaken gingen failliet door de problemen met parkeren, stof en vuiligheid. Zelf moet ik nog zeker vijf jaar wroeten om de schade van de voorbije twee jaar in te halen. Desondanks ben ik opgelucht. Mijn klanten vertellen me dat het voor het eerst aangenaam is om van het station naar het centrum te wandelen. '

De werken liepen heel wat vertraging op, maar waren broodnodig. ‘Met de tram van het station naar het stadscentrum gaan, was vaak een hele calvarietocht', zegt Fabian Van De Velde van het project Gent Sint-Pieters. ‘Nu kan de tram veel vlotter doorstromen, net zoals het verkeer. De aannemer moet nog kleinere werken uitvoeren zoals bomen planten en trottoirs afwerken, maar het verkeer zal daar geen hinder meer van ondervinden.'

Ook het veelbesproken toeritdoseringsysteem moet nog geïnstalleerd worden. ‘Dat gebeurt de komende weken', zegt Van De Velde. ‘In december wordt het systeem al getest. Maar de effectieve inwerkingstelling zal niet meer voor dit jaar zijn.'

Met het systeem kan het verkeer op de ring worden tegengehouden als er teveel auto's staan aan te schuiven in de Kortrijksepoortstraat. De verkeerslichten worden op rood gezet, zodat er geen extra auto's in de straat kunnen rijden en tram 1 vlot kan passeren. De nieuwe lichten aan de Verloren Kost staan hiermee in aansluiting, zodat slimme bestuurders geen sluipweggetje kunnen nemen om de toeritdosering te omzeilen.

In de Leopold II-laan, aan de rand van het Citadelpark, wordt de komende maanden wel nog gewerkt. Daar komen veertig nieuwe parkeerplaatsen ter compensatie van de verloren plaatsen in de Kortrijksesteenweg.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio