PlayStation op zoek naar nieuw publiek

Gamen wordt gezelsschapsspel

Onder invloed van het succes van de Nintendo Wii mikt Sony met zijn PlayStationgamma meer en meer op kinderen, ouderen en vrouwen. In groep spelletjes spelen - 'social gaming' - is de nieuwe trend.



Sony wil een groter deel van die social gaming-koek. Dat er een markt is voor die groepsspelletjes, bewijst de Nintendo Wii. Die console is tot een gigantisch succes uitgegroeid, terwijl de verkoopscijfers van de PlayStation 3 eerder teleurstellen.

Vooral de stokoude PlayStation 2 (geïntroduceerd in 2000), wordt nu door Sony gepositioneerd als de grote uitdager van de Wii, zowel qua prijs als qua aanbod. Van die console werden in de Benelux al meer dan twee miljoen stuks verkocht, maar Sony trekt de stekker nog lang niet uit. 'We hanteren een multiplatformstrategie', zegt Sophie Docx van Sony Computer Entertainment Benelux. 'De PS2 mikt op kinderen en ouderen en social gamers. De PS3 staat voor high end entertainment.'

Zo zijn er voor de PS2 bijvoorbeeld de Buzz-games, een hele reeks quizspelletjes die door maximaal acht spelers tegelijk gespeeld kunnen worden. De vragen gaan over muziek, film, televisieprogramma's en sport en worden geïllustreerd met videofragmenten en foto's. Om de quiz te spelen, moet je geen reguliere PlayStation-joysticks gebruiken. 'Uit ons onderzoek bleek dat heel wat mensen de verschillende knoppen verwarrend vonden', zegt Docx. Daarom werd de 'Buzzer' ontwikkeld, een heel simpele controller met vier knoppen in vier kleuren, eentje voor elk mogelijk antwoord op de quizvragen.

PSP2 wordt karaokemachine

Een andere reeks die op min of meer in hetzelfde vaarwater zit, zijn de Singstar-games. Die veranderen de PS2 in een volwaardige karaokemachine: wie het best een liedje kan nakwelen in een microfoon wint. Een tiental verschillende Singstar-titels -rockballads, pop, R&B, jaren tachtig- werden al op de markt gebracht.

Buzz en Singstar richten zich op mensen van alle leeftijden die graag in groep spelen, maar ook de allerjongste kinderen worden door Sony niet meer verwaarloosd. Zij worden bediend door het nieuwe 100% Kids-gamma, een reeks spelletjes met heel veel kleuren, die volledig Nederlands gesproken zijn en geen spatje geweld bevatten. Hier is de bediening zo mogelijk nog eenvoudiger gemaakt. Door een piepklein cameraatje, de Eye Toy, op de PS2 aan te sluiten, kan men de controller zelfs helemaal aan de kant leggen. Gewoon even met de armen zwaaien volstaat om de figuurtjes te laten bewegen.

Concurrent voor 'Second Life'

Ook de PlayStation 3, nog altijd dé Sony-machine voor doorwinterde gamers, wil steeds meer zijn dan gewoon een spelconsole. Er konden al BluRay-films en muziek mee afgespeeld worden, maar Sony werkt ook aan een concurrent van Second Life die via de PS3 betreden kan worden. Home, zoals de nieuwe wereld heet, moet binnen enkele maanden zijn deuren openen. Iedere bewoner krijgt er een appartement dat hij kan inrichten naar eigen smaak. Het wordt mogelijk om andere bewoners in je stekje uit te nodigen om filmpjes te komen bekijken die vanop de harde schijf van de PSP3 spelen. 'Contacten onderhouden met vrienden wordt een heel belangrijk onderdeel van Home', klinkt het bij Sony.



Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees