Belgacom en Delhaize testen betalen via gsm

Technologie Belgacom opent de aanval op Proton. Met de nieuwe dienst PingPing kan je de gsm gebruiken als elektronische portemonnee voor kleine bedragen. 1.000 gebruikers testen de nieuwe betaalwijze per gsm in de Brusselse City Delhaize Manhattan.

Als het van Belgacom afhangt, lopen we binnenkort nooit meer met muntstukjes in onze zakken. Met PingPing kan je een gsm gebruiken voor het betalen van kleine bedragen aan automaten, in winkels en zelfs op het internet. In Japan en Finland zijn zulke systemen een succes. Belgacom hoopt dat succes in ons land (en op termijn ook in het buitenland) over te doen.

Ping Ping is een soort elektronische rekening die automatisch en gratis aangemaakt wordt. De gebruikte technologie is afkomstig van Tunz. Je beheert de dienst vanaf een website, waarop je je rekening kan spijzen (door bijvoorbeeld Bancontact of Visa) om dan het geld te spenderen met je gsm. Het is ook mogelijk om je aankoop op je volgende telefoonrekening te laten zetten.

Om te kunnen betalen met Ping Ping heb je een gsm nodig die is uitgerust met NFC (near field communication), een technologie die nogal verwant is met RFID. Een handvol gsm's heeft die technologie standaard al aan boord, maar je kan ook een soort NFC-'sticker' op je mobieltje plakken die hetzelfde effect heeft. Die sticker hou je dan tegen een elektronische lezer en ongeveer een seconde later is je aankoop al betaald.

Belgacom zal de hele opzet vanaf volgende maand bij 500 werknemers testen, onder meer het bedrijfsrestaurant wordt uitgerust met PingPing-lezers. Ook Delhaize en Coca Cola stappen mee in het proefproject. Delhaize zal één van zijn supermarkten (vlakbij het Belgacom-hoofdkwartier) uitrusten met de lezers.

Een andere opgemerkte partner van het project is Accor Ticketservice. Op termijn moet Ping Ping immers ook de reguliere maaltijdcheques gaan vervangen. In plaats van papieren exemplaren worden dan 'virtuele' maaltijdcheques op je Ping Ping-rekening gezet, waarna je ze kan besteden met je telefoon.

Voor de gebruikers van Ping Ping is de dienst gratis. Alleen wanneer bij bepaalde diensten een bevestigings-sms gestuurd wordt, moet er (eventueel) in de buidel worden getast. Handelaars en winkeliers die de dienst aan hun klanten willen aanbieden, betalen wel een vergoeding aan Belgacom, maar hoe hoog die precies is, wou de operator nog niet onthullen. De Ping Ping-lezers moeten ook aangekocht worden, die kosten 150 euro per stuk.

Belgacom benadrukt dat Ping Ping een open systeem wordt. Het is dus niet de bedoeling dat enkel Proximus-abonnees er gebruik van kunnen maken. Ook Base- en Mobistar-klanten zijn meer dan welkom, op voorwaarde uiteraard dat hun operator meestapt in het verhaal.

Als de proefperiode succesvol is, wil Belgacom het hele project zo snel mogelijk uitbreiden naar meer winkels, meer diensten en meer partners. Wanneer het grote publiek van Ping Ping gebruik zal kunnen maken is nog koffiedik kijken. Delhaize verwacht dat het tegen september zo ver zal zijn.

Op langere termijn heeft Belgacom grootse plannen. Uiteindelijk moet Ping Ping ook papieren voetbal- en concerttickets, voordeelbonnen en klantenkaarten vervangen. Delhaize ziet dat alvast zitten. 'Waarom zouden Delhaize-klanten zich niet kunnen identificeren aan de hand van hun gsm in plaats van hun plus-kaart? Of info over een product opvragen? We geloven er echt in, daarom doen we ook mee', zegt Luc Koenot, senior vicepresident bij Delhaize België.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees