Gent amputeert Flanders Technology

© © Sarah Van den Elsken

De oude toeristische borden langs de snelwegen waarop Gent wordt gepromoot met Flanders Technology, moeten wijken. Daarover is zowat iedereen het eens. 'Maar hoewel ik er al tien jaar om vraag, staan die verouderde borden er nog altijd', klaagt Paul Goossens (CD&V) aan. Tom Dams

, Tom Dams

'We schrijven 1983: Standard is Belgisch kampioen voetbal, Groen-fractievoorzitter Elke Decruynaere leert zelfstandig op het potje gaan en burgemeester Daniël Termont moet zijn weelderige haardos afdrogen na een duik in het zwembad', begon Paul Goossens zijn maidenspeech als fractievoorzitter van de CD&V. 'En in Gent vindt de beurs

Flanders Technology

voor het eerst plaats.'

Om maar te zeggen: Flanders Technology, dat in 1999 voor het laatst werd georganiseerd, is wel héél oud om nog te dienen als toeristisch symbool voor Gent.

'Al tien jaar vragen we daarom in de gemeenteraad geregeld om de borden met de Flanders Technology-hand te vervangen', zegt Goossens. 'Bijna tien jaar geleden schreef de stad een miljoen Belgische frank in om dat te doen. Maar sindsdien gebeurt er niks meer - alleen maar dat telkens we er vragen over stellen er andere instanties met het dossier bezig zijn.'

Schepen van Toerisme Lieven Decaluwe beaamde dat de borden intussen oud zijn. 'Ze stammen zelfs uit de tijd dat de CVP nog iets te zeggen had in deze stad', zei hij. De schepen erkende ook dat er discussies zijn geweest tussen Toerisme Vlaanderen en Wegen en Verkeer. 'Maar intussen loopt er een procedure om een ontwerper te vinden voor de toeristische borden langs de snelwegen. Er zijn nog 6 kandidaten, einde dit jaar wordt er daar één uit gekozen.'

Die moet dan de nieuwe snelwegborden ontwerpen voor 35 regio's en steden, waaronder dus ook dat voor Gent. Maar of dat betekent dat het nu snel zal gaan? 'Er is nog discussie over de regio's die zo'n bord moeten krijgen - voorlopig zijn Poperinge en het Pajottenland daar nog niet bij, bijvoorbeeld. En als de ontwerpen er zijn, moeten ze nog worden uitgevoerd, natuurlijk. Zelf zullen we alvast vragen dat we het huidige, verouderde bord mogen weghalen. En we dringen er op aan dat Gent er dan als een van de eersten een nieuw krijgt.'