Stam opent prachtige fototentoonstelling over het Gent van begin vorige eeuw en van rond de Wereldexpo 1913

Edmond Sacré fotografeerde zijn Gent

GENT - Gentenaar Edmond Sacré (1851-1921) noemde zichzelf ‘photographe artistique et industriel'. Hij heeft een indrukwekkende productie achtergelaten en daaruit distilleerde het Stam een fijnzinnige expositie. Het is een hommage aan een man die zowel de stad, als de burgerlijke kringen uit die tijd vastlegde.

Met een lompe, onhandige camera op zijn schouder en een assistent die de zware glasplaten droeg, zwierf Sacré door de stad. Hij fotografeerde de monumenten, legde de grote werken in de binnenstad vast, maakte opnamen van de haven, fabrieken, het kanaal, het landschap rond Gent... Hij legde ook het burgerlijk milieu in Gent vast, maakte heel wat portretten.

En hoewel hij in de eerste plaats een middenstander was, een fotograaf die in opdracht werkte, had hij grotere ambities. Hij was een actief lid van de Association Belge de la Photographie en maakte kunstzinnige foto's waarmee hij prijzen in binnen- en buitenland won.

Ambachtsman

Toch bleef hij vooral de ambachtsman, zegt fotografiekenner en -onderzoeker Dirk Lauwaert. Hij bouwde de tentoonstelling op rond thema's zoals steen, stadsgenoot, gevel, toren, gewoel, kunst en nieuwigheid. Opzet was het Gent van de tijd van de Wereldexpositie in 1913 in de kijker te plaatsen. De foto's zijn in speciaal gemaakte kamers ondergebracht. Zodat ze als een geheel werken en er een bijzondere sfeer ontstaat.

‘Sacré fotografeerde vaak gebouwen en straatgezichten waar geen mens te zien was. In tegenstelling tot een andere bekende Gentse fotograaf uit die tijd, Arnold Vander Haeghen, die meer kiekjes maakte. Hij hield meer van steen dan van zijn stadsgenoten', vertelt Lauwaert.

Als hij in de volkswijken fotografeerde, zette hij wel mensen op zijn foto's. ‘Dan speelde hij het spel van de rijke artiest en het arme volk en zette kleine scènetjes op. Hij was ook mee met zijn tijd. Begin vorige eeuw werd het stadscentrum radicaal opengewroet. Zonder die werken zou er geen Sint-Michielshelling zijn geweest', zegt Lauwaert. De parallel met de ingrijpende werken van vandaag is duidelijk.

Schoonheid

De tentoonstelling opent met vier grote portretten van begijnen. Sacré zet ze in perfecte poses. ‘We zien een traagheid van het beeld die we vandaag hebben afgezworen.' De tentoonstelling eindigt met actuele foto's van Marc De Blieck, gemaakt met oude apparatuur.

Van Sacré bestaan nog duizenden beelden. De selectie heeft veel tijd gevergd en er zijn vooral originele afdrukken gebruikt. Van glazen platen die in het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium worden bewaard, zijn dankzij speciale technieken grote afdrukken van verdwenen stadsgezichten gemaakt. Het Gentse stadsarchief heeft een grote collectie en in andere archieven, zoals Amsab, zit veel werk van Sacré.

‘Al die eeuwen ambities van een stad, hoe ze haar verleden verwerkt, hoe ze vrijheid en toekomst verovert, nieuwe schoonheid en nieuwe verhalen installeert. Hier zit Sacré. Dat is zijn plek', besluit Lauwaert.

Stam, Bijlokesite, Godshuizenlaan 2 in Gent, van 18 november tot 22 april 2012, van dinsdag tot zondag (10 tot 18 uur), toegang: 6 euro, tel. 09-267.14.66, www.stamgent.be

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio