RALLY BELGIUM YPRES WESTHOEK RALLY Bernd Casier kent een echt pechweekend en eindigt pas veertiende met Fiat Punto

'Het was een ongelijke strijd'

'Het was een ongelijke strijd'

Didier Vanwijnsberghe en co-rijder Geert Beauprez vieren de Historics-zege in Ieper. Bart Vandenbroucke Foto: © Tijl Capoen/VDB

IEPER - Bernd Casier was met een veertiende stek op ruim 13 minuten van winnaar Kris Meek de beste gouwgenoot in een spectaculaire Ypres Westhoek Rally, die voor de West-Vlaamse toppers evenwel geen onverdeeld succes was.

Bernd Casier verwachtte veel van de Rally van Ieper. Op verzoek van het Italiaanse Fiat-team nam hij plaats achter het stuur van een Punto. 'Vrijdag namen we een uitstekende start', vertelde de Deerlijknaar. 'We nestelden ons in de top-6. Na de vierde special volgden we op amper vijftien seconden van de derde in de stand. Het zag er erg veelbelovend uit. In de vijfde KP in Hollebeke ging het fout. Na anderhalve kilometer ging plots de brandblusser af en tot op vandaag hebben we daar geen verklaring voor. We zagen amper voor ons uit. We reden lek en moesten later een wiel vervangen. We verloren veel tijd. Ook op zaterdag kregen we met veel tegenslag af te rekenen. In de lange special brak het achterdifferentieel. In de chronorit op de Kemmel kwam ik op een talud terecht en reden we weer lek. Alsof dat allemaal niet genoeg was, brak in de slotfase het achterdifferentieel voor een tweede keer. We reden dan maar op ralenti verder tot de finish.'

'Het was een echt pechweekend', zucht Casier. 'Ik ben de eerste om toe te geven als ik een fout maak, maar tegen zoveel tegenslag was ik echt niet opgewassen. We leverden een ongelijke strijd met Skoda en Peugeot. Als Fiat op dit terrein wil meedoen voor de zege, dan zal er meer nodig zijn dan één testdag. Bij Fiat zaten ze achteraf met de handen in het haar. Er zal deftig gebabbeld worden. Wat er nu volgt? Voorlopig staat er jammer genoeg niets op het programma. Er zit niets anders op dan af te wachten. Ik hoop dat ik eind dit jaar de Condroz kan rijden om op die manier voeling te houden met de IRC.'

Voor Paul Lietaer eindigde de Rally van Ieper vrijdagavond al wegens problemen met de versnellingsbak. Ook Melissa Debackere haalde zaterdag niet. 'In de allereerste proef Mesen-Sauvegarde liet ik me bij het oversteken van een kruispunt verrassen', aldus Debackere. 'In een linkse bocht kwamen we met een wiel in het gras en de wagen ging over kop. Op het eerste zicht viel de schade mee, maar de radiator was beschadigd. We beslisten om de motor niet helemaal stuk te rijden.' Om zes uur zaterdagochtend werd de wagen aangeboden voor de technische keuring, maar daar bleek dat ook enkele verzegelde elementen waren vervangen. De Mitsubishi Lander EvoX mocht niet meer starten.

Ook Andy Lefevre, Dominique Bruyneel en tal van andere piloten haalden het einde niet in een ware afvallingsrace.

Historics

Bij de Historics was het wel West-Vlaanderen boven. Negen jaar na zijn eerste en enige zege toonde een sublieme Didier Vanwijnsberghe (met co-rijder Geert Beauprez) zich in Ieper de snelste in een Ford Escort. 'Na drie tweede plaatsen op rij smaakt deze triomf heel zoet', vierde de Sint-Eloois-Vijvenaar. 'Ik was de grote favoriet, maar kreeg de zege niet in de schoot geworpen. Ik heb heel hard moeten rijden. Marc Duez kreeg snel problemen, maar aan concurrenten geen gebrek. Stefaan Stouf bleek de taaiste klant, maar ook Geert Vandoorne, Yves Bruneel en Yves Vynckier legden me het vuur aan de schenen. Wanneer ik me zegezeker voelde? Tja, in een rally ben je nooit zeker. Op twee specials van het einde beseften we dat we dit niet meer uit handen mochten geven. Tot de laatste seconde hielden we er ons hoofd bij en de buit was binnen.'

De TAC-rally in Tielt, de ORC-rally in Wielsbeke en de Ypres Westhoek Rally: Didier Vanwijnsberghe won dit jaar elke rally waar hij aan de start verscheen. 'Natuurlijk ben ik daar heel trots op, want de concurrentie wordt elk jaar scherper. Dat maakt het mooi, maar ook zwaar. Elk foutje kan je de zege kosten. De Omloop van Vlaanderen is het volgende doel. Naar verluidt neemt ook Paul Lietaer deel bij de Historics. Eind dit jaar neem ik graag deel aan de Rally du Var in Frankrijk.'

Stefaan Stouf moest na motorproblemen op zaterdag de handdoek in de ring gooien. Geert Vandoorne reed lang op de tweede plaats, maar moest in de finale Yves Bruneel laten voorgaan. 'Op Langemark waren er plots problemen met de rotor. Ik had gelukkig een andere bij, maar verloor toch meer dan twee minuten', aldus Vandoorne. 'Het ging er heel hard aan toe dit jaar. Er werd echt op het scherp van de snee gestreden. Tegen Vanwijnsberghe bleek niemand opgewassen. Zeker op vrijdag torende hij boven de concurrentie uit. Nu werken we toe naar de Omloop van Vlaanderen.'

Yves Bruneel was dolgelukkig met zijn tweede plaats. 'We reden voor de eerste keer met een Porsche GT3. We hadden niet eens getest. Ieper was een stap in het onbekende, maar stiekem droomden we van een podiumplaats. Dit smaakt naar meer. De Porsche is een superauto. Er moet nog over gesproken worden, maar dit opent perspectieven naar volgend jaar toe. Ieper is een prachtige rally met een goede organisatie en een heerlijke sfeer. Met de Porsche rijden we straks nog de Omloop van Vlaanderen en de Condroz.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio